Zijspanteam La' Pral

Dutch sidecar motocross team

Wim Bastiaansen Story van 1978 t/m 2013


Wim Bastiaansen begon zijn zijspancrossloopbaan in 1978 , in dit zelfde jaar trouwde hij ook met  Delia Puyfelik

Dit was 12-5-1978 en 14 dagen na hun huwelijk werden ze met het zijspanvirus besmet .
Wim begon met Rinus Mouwen uit Etten-Leur (collega TB) , maar trainde zo af en toe met John Michielsen .


In 1979 reed het echtpaar samen clubwedstrijden en ging Wim de wedstrijden bij de M.O.N. rijden met Peter Kleys .

Met Peter reed Wim twee en een half jaar samen , in 1979 1980 & 1981 in de klasse junioren .


In september van 1979 , hun eerste seizoen samen , behaalde ze hun 1ste totaal zege enwel in Oploo , met een eerste plaats in de 1ste manche en een derde plaats in de 2de manche .

Ze waren dan ook kei trots op hun gewonnen bekers . Het jaar hierop 1980 dus , werden er stickers van het team gemaakt met hun sponsos erop.

De hele Fam. Bastiaansen + aanhang ging mee naar de wedstrijden , sponsor Vrins was Wim zijn Oom (getrouwd met de zus van zijn moeder)



In 1981 werd er een nieuwe sponsor bij gevonden , samen met nog een zijspancombinatie werden ze helemaal in het nieuw gestoken .

Peter stopte als bakkenist bij Wim halverwege seizoen 1981 , maar zijn nu nog steeds de beste vrienden  .
De opvolger van Peter was Andries de Wit en dit was nog in het zelfde jaar (1981) , in 1982 werden er dan ook andere stickers gemaakt .

Wim & Andries gingen bij de K.N.M.V. nationale zijspannen rijden .

Ze reden niet alleen samen , maar werkten ook samen .

In deze periode werden er Clubwedstrijden verreden bij de Bougie in Arkel en deze wedstrijden waren soms nog spannender dan een G.P.wedstrijd.

Een paar van de belangrijkste deelnemers van deze onderlinge strijd zie je hierboven , van links naar rechts : Ad de Groot , Nico den Heijer , Daam van Dijk , Alex Hoogveld , Andries de Wit & Wim Bastiaansen .

In 1984 ging Wim en de gehele Familie meerdere grote wedstrijden , zoals G.P.s af , om te supporteren , maar soms kon hij & Andries mee rijden in de bijklasse zijspannen .


Dit was een hele mooie tijd om nooit te vergeten , maar het meerendeel van de 8 jaar dat zij samen reden werd er toch op de Nederlandse circuits gecrossd , hieronder een paar foto's hiervan .





1987 was het laatste jaar dat Wim met Andries de Wit in de bak reed , vanaf 1988 ging hij rijden met Marco van der Bijl .

Ook in deze periode was Wim regelmatig op Arkel te vinden , waar de clubwedstrijden nog steeds populair waren onder de zijspanrijders , omdat het 1 van de weinige harde banen in Nederland was .

Met Marco rijd Wim dus van 1988-1990 , maar eind september van het laatste jaar staat Bernold van Schagen bij hem in de bak .

Maar niet zo als verwacht , ging hij in 1991 met  Bernold rijden , maar met Harry van Etten .

Harry was de zwager van Cor van der Bijl , man van zijn zus Toos , zodoende werd hij altijd Harry van ons Toos genoemd en als Wim tussen de manches door Harry kwijt was , dan kon hij hem altijd terug vinden bij het La'pral Team .

Met Harry van ons Toos reed Wim van 1991-1993 en in 1994 ging hij dan wel met Bernold van Schagen rijden .
Net zoals met Andries de Wit waren Wim & Bernold een zijspanduo , maar werkten ook samen in het dagelijkse leven (in de garage van Wim)
In 1995 ging Wim samen werken met J.P.Maes aan het EML project dat Maes overgenomen had van Winkelhuis .

Wim bleef ondanks alle drukke werkzaamheden wel crossen en heeft met Bernold gereden vanaf 1994 tot en met 1996 .
In 1998 reed Wim inmiddels met Martijn van Breda en in Holten dat jaar ging ik (Patricia) achter Wim & Martijn staan met de start , omdat Wim altijd goed kon starten en ik met Cor van de Bijl op de 2de startrij stonden .

Wim starte zoals verwacht goed , maar bij mijn ging het verkeerd , daar heb ik nog altijd een aandenken aan .

In de jaren die nu volgen is Wim meer bezig met het ontwikkelen van een zijspanframe dan met het rijden op een zijspancrossmotor .

Af en toe rijd hij een paar wedstrijden , zoals in 2001 met Pascal van de Sande , daarna werd het weer iets serieuzer en ging hij weer competitie wedstrijden rijden met Harry Brekelmans .

Toch had de passie om een eigenframe te bouwen de overhand en een Bas-tech frame was het resultaat .
Maar in 2003 ging hij er echt weer voor enwel met Arjan van de Horst bij de K.N.M.V.nationale , ze werden in de totaalstand zelfs 7de .

Ook in 2004 reden ze nog met elkaar , toen kwamen ze niet verder dan de 18de plaats totaal , maar volgens Wim zelf heeft hij in heel zijn crossloopbaan het fijnst met Arjan gereden .
Tussen 2005 en 2008 kwam het Bas-tech frame in productie .

In 2009 en 2010 is Wim weer gaan trainen met John Michielsen , ook zelfs af en toe een wedstrijdje meepikkend .


Ondanks de vele jaren ervaring van de beide mannen , was het toch af en toe vallen en opstaan , maar het podium werd ook wel eens gehaald .

In 2011 reed Wim met Monique Schrijvers de wedstrijd in Made , een wedstrijd voor het goede doel , D.V.O. (door vrienden opgericht) waar hij zelf toe behoord .



Voor Monique was het wel afzien , maar al snel kon er weer een lach vanaf .

In 2012 gaat Wim bij de M.O.N. rijden met Jimmy Horyon , kleinzoon van Jack & Gerrie Vlot .

Wim & Jimmy reden 2 jaar samen , want in 2013 op het eind van het seizoen ging het mis in Bergharen , ze kwamen tenval en dit betekende gelijk het einde van Wim zijn zijspancrossloopbaan , althans actief rijdend , want Wim is nog altijd op de crossbanen te vinden .

Zijn schoonzoon Rob van Kruijsbergen rijd namelijk sinds 2001 ook zijspan en tevens heeft Wim een rijdende werkplaats waar iedereen terecht kan voor hulp en onderdelen .


Dan zijn ook zijn kleinkinderen besmet met het crossvirus , dus is er nog volop crossplezier om naar uit te kijken .
Het La'pral Team heb tot de dag van vandaag heel wat met Wim meegemaakt , van steun , hulp , tot het lenen van zijn zijspan .


En ondanks dat ik (Patricia) hem af en toe achter het behang had kunnen plakken , door zijn eigenwijsheid , zou ik deze jaren nooit hebben willen missen .