Zijspanteam La' Pral

Dutch sidecar motocross team

Arnoldsweiler 05/06-05-2018 I.M.B.A.



Zaterdagmiddag vertrokken naar de I.M.B.A. zijspanwedstrijd in Arnoldsweiler die zondag verreden zou worden .
Omdat mijn busje op het ogenblik A.P.K. klaargemaakt word , waren vrienden van mijn bereid , met hun camper mee te gaan naar Duitsland . We hadden met de Fam. d. Wit bij het eerste benzinestation na Eindhoven afgesproken en zijn toen in colonne naar Arnoldsweiler gereden . Daar aangekomen was er nog een clubwedstrijd bezig + het was behoorlijk druk , conclusie , we hebben nog nooit zo ver van de baan gestaan , maar we stonden wel vlak .


Toen we gesetteld waren , ging bij de Fam. d. Wit gelijk de BBQ aan , maar Theo , Elly & Ik gingen aan de macaroni .

We hadden wel gezamelijk een toetje na , bestaand uit warme chocomelk met slagroom , klaargemaakt door Theo .

Later op de avond nog even naar beneden gegaan , naar de feesttent dus , maar weinig feest en na wat gedronken te hebben zijn we "na moed te hebben verzameld" weer berg opwaards gegaan .

Na een goede nachtrust , de volgende ochtend eitjes als ontbijt gekregen van Theo , daarna naar beneden voor de tijdstraining .

De Nederlanders deden het niet verkeerd , er deden 6 teams mee , met #1 Frank Mulders & Henry v.d. Wiel , die tevens de beste tijd neer zette , dan met #2 Mike Keuben & Lars d. Laat , zij zetten toevallig de 2de tijd neer , dan #5 Lins Stijnen & Enrico Meulenbroek met een 26ste tijd , met #6 Bram v. Dijk & Loet v.d. Putten 13de tijd , dan #8 Ijen Kops & Moreno Hoesen met een 8ste tijd en tenslotte #9 Thom v.d. Lagemaat & Andy Schlinnertz met de 5de tijd .

Dan hadden we de Engelsen met #10 Tony Grahame & Harley Lloyd , #11 Ross Browers & Rob Eastman , #12 James Whitt & Jamie Greensill + #14Sam Osbaldiston & Nathan Cooper .

De thuisrijders waren ook met 6 teams , #20 Marvin Knubben & Martin Pieper , #21 Gerhard Karl Franke & Michael Schmitz , # 22 Daniel Golden & Julian Zimmermann , #23 Christian Hentrich & Stefan Effertz , #26 Holger Heier & Timo Lange + #27 Tim Prummer & Tobias Lange .

Dan hadden we onze zuiderburen , Belgie met ook 6 spannen , enwel #31 Luc Descheemaeker & Dylan Delannoy , #32 Davy Maris & Aivar v.d. Wiel , #35 Sepp v. Gommeren & Danny Meeuws , #37 Christof v.d. Veken & DaveGorris , #38 Jeroen Teeseur & Ben Martens + #39 Peter v. Roy & Ruben v. Mol .

Van Belgie naar Zwitserland met #43 Ronny Gloor & William Leutwyler , #47 Marco Boller & Marius Strauss + #48 Simon Suter & Daniel Intlekofer .

Frankrijk was maar met 2 combinaties enwel #50 Laurent Relandeau & Nicolas Guitteny + #54 Angelique Drapeau & Muriel Chauvet .

Heel leuk was het dat er ook weer Oostenrijkers meereden , met #245 Rainer Nachbaur & Andreas Lenherr + #Simon Nachbaur & Stefan Nachbaur .

Na de training weer bergopwaards gegaan om wat te eten & drinken (als je goed kijk op de foto hierboven zie je onze busjes staan) + de foto's die André gemaakt had even op mijn laptop te zetten , dit zouden we iedere keer doen , want als André foto's maakt zijn dat er niet zomaar een paar .
Om 12.30 zou de Rijdersvoorstelling zijn , dus moesten we snel weer naar beneden , terwijl ik stond te wachten zag ik Theo v.d. Wiel & Helmut Memmersheim , dus gelijk even op mijn vrienden afgestapt , even later kwam Helmut z'n vrouw er ook bij , hier moest ik uiteraard ook even een foto van maken . (Theo Kramers maakt de foto van ons drieën)

Terwijl wij gezellig aan het kletsen waren , stonden de jongens & meiden met de landenbordjes zich behoorlijk te vervelen , te duurde allemaal wat te lang voor de jeugd .


Voor Nederland hield Julian Smit het bord vast , maar Pa & Ma moesten bij springen , want ook Julian vond dat het te lang duurde .

Nu was het ook behoorlijk warm , dus opzich was het niet gek , Remie Descheemaeker was ook van de partij en stond op z'n gemak te wachten , terwijl zijn broertje Luc stond te kletsen en niet op z'n plek stond , toen men eindelijk begon .

Maar dat zijn we van Luc gewend , het was al heel iets dat hij er was met de rijdersvoorstelling .

Er is ook een Nederlander  (overloper) in Belgies-shirt enwel Aivar v.d. Wiel (hier met Moreno & Ijen) , terwijl z'n vader in het I.M.B.A.shirt stond .

Team Nederland .

Team Engeland .

Team Belgie .

Team Zwitserland .

Team Frankrijk .

Team Oostenrijk .

Team Duitsland .
Hierna begon het gastland de overige deelnemers succes te wensen , hier wilde ik ook wat foto's van maken en toen riep Henry v.d. Wiel : kom naast mijn staan , dan kan je in de rij fotograferen . Zie resultaat hieronder .



Aan het eind van het handjesschudden , kreeg iedere deelnemer een aandenken van de club , Lars was zo vriendelijk om het even te showen voor mijn .

Hierna niet terug gegaan naar boven , maar bij het Keuben / d. Laat Team koffie gaan drinken , want kort hierop zou de 1ste manche van start gaan . Toch vond ik in deze korte tijd het Team rond  Mike & Lars bereid even voor mijn te poseren .

Op naar de start van de 1ste manche , gelukkig hadden ze het startterrein gesproeid .


De zwitserse combinatie #47 Marco Boller & Marius Strauss namen kopstart , gevolgd door #1 Frank Mulders & Henry v.d. Wiel , op plaats 3 de #14 Sam Osbaldiston & Nathan Cooper en dan #2 Mike Keuben & Lars d. Laat .

Thom v.d. Lagemaat & Andy Schlinnertz zaten er ook goed voorin bij op plaats 5 en zou in deze manche alleen 1 plaats prijs moeten geven aan de #10 Tony Grahame & Harley Lloyd .

Ijen Kops & Moreno Hoesen #8 zaten ook in de voorste gelederen , totdat ze de strijd moesten staken in ronde 4 , omdat bij Moreno z'n arm uit de kom was geschoten .

Ook de Duitse favoriet #27 Tim Prummer & Tobias Lange hadden pech in de eerste rondes , ze kregen een lekke band , maar kwamen terug na deze verwisseld te hebben en werden toepasselijk 27ste

Inmiddels was er aan de kop het één en ander veranderd , Frank & Henry hadden de kop overgenomen van Marco & Marius en ook Mike & Lars waren hun voorbij gegaan .

Sterker nog ook Frank & Henry moesten er aan geloven , want de zeer sterk rijdende Mike & Lars namen de kop over en wonnen deze 1ste manche .

Na afloop van deze manche , voor we de berg weer opgingen even langs het winnende Team gegaan , ze waren moe maar voldaan .

Voor de start van de 2de manche stonden vader & zoon v.d. Wiel op het gemak nog even een praatje te maken , dit kan je doen als je als eerste aan het starthek mag gaan staan .

Mike Keuben & Lars d. Laat mochten deze manche met de leiders-shirts aan rijden , dit omdat ze de 1ste manche hadden gewonnen en dit de eerste I.M.B.A. wedstrijd is .

Dit keer waren het niet de zwitsers die kopstart namen , maar de favorieten thuisrijders Tim Prummer & Tobias Lange .


Helaas voor vele werd deze wedstrijd afgevlagd , niet omdat er iets in de baan gebeurt was , maar na de eerste linkse bocht van de start , was er een toeschouwer die geraakt was door rondvliegende stenen . Deze stond in het middenterrein en moest door de ziekenwagen opgehaald worden , deze moest dus hiervoor de baan oversteken . Achteraf maar goed ook , want die jongen bleek zijn jukbeen op 3 plaatsen gebroken te hebben en iets met zijn oogholte en moest hieraan geopereerd worden .

Er kwam dus na 15min. een herstart , iedereen moest zich weer opnieuw opstellen achter het starthek , dit verliep niet helemaal zoals het moest , er was wat onenigheid , dus moest men terug naar de fuik , op de eerste +/- 5 na , die konden blijven staan .


Nu ging het met de start niet helemaal goed in de achterste gelederen , hier waren onder anderen #5 Lins Stijnen & Enrico Meulenbroek bij betrokken , zo ook de #10 Tony Grahame & Harley Lloyd , Harley maakte een zweefduik , maar bleef ongedeerd , maar Tony brak z'n sleutelbeen .  

Uiteindelijk werd er dan gestart en weer waren het #27 Tim & Tobias die kopstart namen , gevolgd door #1 Frank & Henry , #9 Thom & Andy zaten er ook weer goed bij .


Mike & Lars #2 hadden niet zo'n beste start , moesten dus aan de bak , Frank & Henry hadden inmiddels de koppositie overgenomen en voordat Mike & Lars de 2de positie te pakken hadden , waren Frank & Henry al te ver weg . Tim & Tobias wisten wel de 3de plaats veilig te stellen , de 4de plaats was voor Marco Boller & Marius Strass , maar er was ook een keurige 5de plaats voor Thom & Andy . De Nederlanders Bram v. Dijk & Loet v.d. Putten #6 reden deze manche ook sterk en werden 9de , na een 15de plaats in de 1ste manche .


Maar de grote winnaars van deze manche waren toch wel Frank & Henry , hiermee namen ze de leiders-shirts van Mike & Lars over .
Na weer een op en neertje de berg op , kwamen we weer in het rennerskwartier terug voor de 3de manche , daar hoorde we dat Ijen Kops de laatste manche mee kon rijden enwel met de engelse Harley Lloyd , de bakkenist van Tony Grahame , een geluk bij een ongeluk dus .

De zijspannen stonden al klaar in de fuik , zo ook Ijen & Harley .

Ook dit keer namen #27 Tim Prummer & Tobias Lange kopstart , maar nu zaten Mike Keuben & Lars d. Laat gelijk 2des en binnen no-time namen ze de koppositie over .


Derdes lagen #1 Frank Mulders & Henry v.d. Wiel (nu rijdend in het geel) , maar ook de zwitsers #47 Marco Boller & Marius Strass zaten er weer goed voorin bij , de 5de plaats was voor #9 Thom v.d. Lagemaat & Andy Schlinnertz . Het gelegenheids duo #8 Ijen Kops & Harley Lloyd zaten 13de met de start , niet gek . Frank & Henry wisten vrij snel de 2de plaats te veroveren , maar Mike & Lars hadden een te grote voorsprong om nog bij hun in de buurt te komen , totdat Mike & Lars er op een rare plek af vlogen .

Achteraf bleek dat de onderste bout van de achter schockbreker afgebroken was , maar hun voorsprong was zo groot , dat Frank & Henry er pas voorbij gingen toen Mike & Lars alweer op de motor zaten . Frank & Henry wonnen hiermee dus de 3de manche , maar Mike & Lars werden toch nog onvoorstelbaar 2des .

Maar ook noemenswaardig waren Ijen & Harley , nog nooit samen gereden en dan van de 13de plaats naar een 6de plaats chapeau , in de laatste ronde gingen ze nog in de aanval bij Thom & Andy , maar deze hielden de gaten keurig dicht . Na deze mooie wedstrijddag nog even in het rennerskwartier gaan kijken hoe het met Mike & Lars was , de Fam. Kops stond daar vlakbij en toe ik om het hoekje keek zag ik Ijen voor pampes op de grond liggen , kei kapot dus .

Het leuke was dat Harley er relaxed bij stond en zijn duim nog naar mijn opstak .
Hierna voor het laatst berg opwaards gegaan , daar nog wat gedronken en toen de boel ingepakt , opweg naar huis , terwijl Jan , Hans & Corrine d. Wit in Duitsland bleven (iets wat in eerste instantie ook mijn bedoeling was) en de volgende dag vast naar Kleinhau zouden afreizen .

Onderweg naar huis nog even wat gegeten in St.Anthonis en toen ik thuis was kreeg in nog een foto van de prijsuitreiking van Roland Berends (Bereboels Belevenissen) + de uitslag van Arnoldsweiler , zie hieronder .