Zijspanteam La' Pral

Dutch sidecar motocross team

Deel 14 | 1988 Deel II

 

In 1988 zijn er in ons team zoveel dingen gebeurt dat hier deel 2 van 88 volgt.
De crosswedstrijd op het thuiscircuit !!! Arkel 3-7 van dit jaar was dus letterlijk en figuurlijk in het water gevallen , het had van tevoren flink geregend en het regende nog steeds pijpenstelen , dus werd de wedstrijd na de trainingen afgelast . De vraag was inpakken en weg wezen of een klein feestje bouwen , want we waren er nu tenslotte toch al , vooral omdat er al gepland was om na de wedstijd Paella te eten , klaar gemaakt door de moeder van Loes  , dus werd het toch het feestje en dat vond iedereen wel geslaagd.

De ploeg was iets groter uitgevallen dan gepland , maar hoe meer zielen hoe meer vreugd , dus eerst maar een versnapering nuttigen .

Terwijl het eten langzamerhand vorderde kreeg Loes der moeder hulp van diverse manspersonen , of zouden ze alleen voorproevers zijn geweest ? het eten begon wel lekker te ruiken.

Ronald op de foto bij br.Kees , was voor het eerst van z'n leven naar een crosswedstrijd komen kijken , cross kreeg hij niet tezien , maar in ieder geval kon hij vast iets van de sfeer meeproeven en van de Paella uiteraard.Lekker p?h
Toen was het eindelijk zover het Paelladiner werd geopend door Sjaak Tuls de werdstrijdleider , die de wedstrijd had af moeten keuren .
Ook de bijbehorende Sangria werd door moeders v.Beveren uitgedeeld , sommige dronken dit als limonade , het eten smaakte voortreffelijk, inmiddels hadden we van het bestuur van Arkel de sleutel van het hek gekregen , zodat we zelf afkonden sluiten als we naar huis zouden gaan , want die hadden inmiddels luidkeels zingend te horen gekregen van : we gaan nog niet naar huis , nog langer niet , nog langer niet.
Kort samen gevat : Het moest een crosswedstrijd worden maar die werd om 1 uur afgelast , toen werd het een eet & drinkfestijn , al met al een dag om nooit te vergeten , waar bij toch iedereen heelhuids is thuisgekomen , ook Sjaak.
Omdat we een behoorlijke grote zomerstop hadden dit jaar zijn we om de conditie op peil tehouden gaan surfen , de hobby van ons Reneuke ( Rene') uit ons team, nou dat werd lachen . We waren met een grote ploeg waarvan dus maar 1 man kon surfen , maar we hadden er een paar grote doorzetters tussen zitten , waar onder Ger & de Gebr.d.Groot .

Maar ook Ikke , de enigste dame die in actie kwam , gaf het uiteraard niet zomaar op , maar dit was vermoeiender dan crossen. 
Dus dan maar weer gewoon trainen met de motor , op naar den Dungen , daar bleek de baan zeiknat te zijn , maar nu was het lekker weer , inmiddels reed ik weer op mijn eigen motor en hielden we die van Ron als reserve .

Terwijl Loes & Ik aan de koffie zaten en onze kleding in het zonnetje aan het drogen waren , bleven Ad & Jaap maar trainen ( je kan ook overdrijven).
Ad had inmiddels toch besloten ook al was hij nu 40 , dat zolang het kon en er schik in had , toch maar te blijven rijden en was al vroeg in onderhandeling gegaan met Egbert Boer , want die kon wel aan een nieuw frame komen voor een mooi prijsje voor Ad.

Op 31-juli was het dan zover , we konden het nieuwe EML frame als bouwpakket ophalen bij de Fam.Boer die het weer bij Winkelhuis gehaald had , we hadden er 3 uur op gereden om in 2 de Exloermond te komen en na het frame overgeladen te hebben had Janny de koffie al klaar , daarna kregen we nog een heerlijke maaltijd voorgeschoteld , om half 12 gingen we weer huiswaards , conclusie half 3 thuis.

Het oude frame van Ad zou in het nieuwe seizoen voor mijn worden , waar we dan een Yamaha XT 4takt in zouden hangen die ik inbruikleen kreeg van Walter Budgen
Rijen 7 augustus was de 1ste wedstrijd weer , het begon deze dag niet goed de bus begaf het onderweg , toch weer aan de gang gekregen , toen bleek dat Anita wel der fototoestel bij der had maar geen fotorolletjes , dan ging het rijden van Ad & Jaap ook al niet zo best omdat Jaap na zo'n lange stop weer terug bij af was , bij P.K. & Loes ging het redelijk en werden zelfs net voor de prijsuitrijking even in het zonnetje gezet door de motorclub Rijen.

Borculo was de volgende bondswedstrijd 21 -8-1988 waar in de training Harry Tuin tegen mijn been aanreed ( niet expres)maar we gewoon de 1ste manche van start konden gaan , kopstart hadden Roks & Notten ,Ad & Jaap zaten net achter Vosjan aan met in het bakje zwager Jan Willem Nijland , Gerwin Sala had een nieuwe bakkenist die gelijk een nieuwe sponser meebracht enwel Normaal Pils. Ad & Jaap werden 13de net achter Gerard v.Ommen & Jan Mulder , P.K.& Loes werden 18de voor hun rivale Frits Onstenk & Toon . De 2de manche zou de manche van P.K.& Loes worden van dit jaar , zo hard hadden we nog nooit gereden , voor Ad & Jaap was het spijtig dat ze 2 ronden voor het eind op moesten geven , nadat ze op een schitterende positie zaten , maar dit keer was het Ad die teveel last van z'n schouder had , zonde want nu ging het met Jaap weer stukken beter. Na een afwisselende dag met ups en downs besloten we de dag af te sluiten met een Chineesje , dit werd al aardig een gewoonte , dit keer in Warnsveld.
Toen kregen we Halle 11 sept. ze hadden de baan drastisch veranderd en niet in z'n voordeel , de start was ook op een heel andere plaats , dit was een promotie / degradatiewedstrijd , waar bij de eerste 20 alleen punten kregen. Ad & Jaap hadden een slechte start maar wisten toch nog 7 combinaties voorbij tegaan en behaalde met de 19de plaats nog net punten , ook Egbert & Klaas Boer moesten het op het laatst ontgelden tegen hun , de 1ste manche van P.K.& Loes was een regelrechte fiasco , hoe goed het in Borculo ging hoe slecht hier. In de 2de manche ging het stukken beter Ad & Jaap werden 16de , terwijl wij onze eerste punt behaald met een 20ste plaats ,maar dat ik geen goed gevoel bij deze baan had kwam wel uit, want veel combinaties die de 1ste manche voorin waren geeindigd lagen links en rechts tussen de bomen , Wim Hones & Ron Varga sprongen zelfs hun combinatie dwars door midden.
Voor Egbert & Klaas Boer bleek dit de laatste crossfoto te worden , van de laatste meters die ze samen zouden rijden!!!

Wat was er voor gevallen : Klaas werd moe , had Egbert al een paar keer aangetikt maar die reageerde niet en toen trok Klaas de noodstop eruit , hier werd op zijn beurt Egbert heel kwaad over , dat hij zijn broer een optater verkocht , ook niet goed te praten , maar het zat er toch aan te komen , want die 2 hebben ondanks dat het broers zijn zulke uiteenlopende karakters , de een doet het voor het plezier , de ander om te winnen , dat werk niet , dus dit was einde Duo. Toch is de Fam.Boer na afloop mee gaan Chinezen , dit keer in Varsseveld en ik moet zeggen dit word een leuke gewoonte.

De volgende prom./degr.was Markelo een hele mooie baan , dat P.K.& Loes wel lag , ze haalde de 1ste manche dan ook weer 1 punt binnen door 20ste teworden , maar ook met Ad & Jaap ging het goed , die werden 14de net voor hun rivalen Jacob & Ite Hoolsema uit Zuidwolde ,de laatste tijd deden zij niets anders dan stuivertje wisselen en dit keer jn het voordeel van Ad & Jaap.
De 2de manche werden wij 21ste dus net buiten de punten, maar Ad & Jaap wisten na een slechte start nog 19de te worden , Gerwin Sala die weer met Benny ten Brink reed vielen beide manches uit , later zou ook blijken dat dit tevens hun laatste wedstrijd zou zijn , want Gerwin stopte ermee , oorzaak vrouw in het spel. Een van de andere deelnemers waren Wim Gouwenleeuw & Dick Steenbergen.

Lichtenvoorde 2-okt. was eigenlijk in de training al ten einde voor beide teams , in training 1 begaf mijn motor het en in training 2 had de motor van Ad een vast loper , Gert die Gerwin Sala van een motor had voorzien had deze bij hem en omdat deze niet meer reed bood hij P.K. deze motor aan , maar dit was een 2takt dus zag ik dit niet zitten , daarintegen Ad wel , dus die nam het aanbod van Gert graag aan , waren we toch niet voor niets naar Lichtenvoorde gekomen.Ad was vol lof over de motor van Gert , dat is een 540 en rijd heel anders dan die van Ad , maar dat mag ook wel voor die paar centen meer !

Helaas waren er maar weinig zijspannen aanwezig ,12 om juist te zijn , terwijl de mannen in het begin van het seizoen altijd commentaar hebben dat er zo weinig wedstrijden zijn , maar zo maken ze het er zelf na , de gebr.Tieman vallen daar niet onder , die pakken alle wedstrijden met open armen aan , ook Rein Bouman & Jan Smit waren er , maar ook John & Jan Verweijmeren waren van de partij met de ex motor van Benny Jansen en wel de EML Jumbo . Ron de Haan reed ook weer voor het eerst mee , maar niet met Loes want die zou met mij gereden hebben , maar met Ron Varga . maar onder het nummer van Egbert Boer , want Ron had niet ingeschreven, Egbert wel maar die reed natuurlijk niet i.v.m. het voorval in Halle. Ad & Jaap werden met een 6de + 7de plaats totaal 5des

Met dank aan Gert op de foto hier boven met de rug naar ons toe , dagwinnaar werden Harry & Freddy Tuin.

Ik had dit keer de foto's gemaakt ,maar Anita had een nieuwe telelens op haar toestel zitten , eentje die je uit kon schuiven om dichterbij tehalen , maar daar kwam ik pas achter toen de wedstrijd afgelopen was .Verwarde emoticon
Er moesten nog 2 prom./degr. verreden worden enwel in Prinsenbeek op 23 okt. en Assen 30 okt.de 1ste werd verreden op een maisveld waar het daags er voor veel geregend had , iedere leek zei tegen P.K.& Loes , daar kom je met zo'n zwaar ding nooit doorheen , maar dat zware ding was zo'n beetje de enigste die rond kon komen in de training ,maar de 1ste manche stonden er 31 zijspannen aan de start

De 1ste manche dobberde Loes & Ik overal op het gemak doorheen . ook Ton & Jeroen Dooyeweerdt moesten er aan geloven , lang leve de 4takt , we werden zelfs 11de , Ad & Jaap behoorde tot de pechvogels en vielen stil met een warmloper zie foto onder.

Gouweleeuw & Steenbergen werden 2des achter v.Werven , de 2de manche gingen er nog maar 16 van start ,we werden dit keer zelfs 9de en niet omdat er maar 9 finisten , nee dat waren er 13. Naar Assen waren we zaterdags al gegaan , hebben daar eerst een klein feestje gebouwd , compleet met tapinstalatie , toch viel het de volgende ochtend niet tegen , de training verliep dan ook prima , maar bij de start van de 1ste manche sloeg Ad z'n motor af en waren als laatste weg , Gerrit v,Werven &Jan v.Boven waren de grote winnaars van deze wedstrijd.
Paul Steenbergen reed hier met Roger v.d.Lagemaat i.p.v. met zijn tweelingbroer , Ad & Jaap gingen als een speer , Ad had zich zo kwaad gemaakt over de start , dat het net leek of hij iedereen tegelijk in wilde halen en dat lukte nog aardig ook , ze kwamen ons voorbij of we stil stonden. Voor Ton & Jeroen was dit de laatste wedstrijd , want Ton gaat volgend jaar Quadrijden en Jeroen moet in dienst. Hierna hadden we alleen nog de brascross in Gerwen op 5 nov.een cross die ieder jaar op het eind van het seizoen verreden word , maar ook zeer gewaardeerd word door de deelnemers , geen druk om te winnen , alleen maar gein , Beertje zoals wij Frans noemen verzorgd deze wedstrijd ieder jaar weer tot in de puntjes , er reden Quads zie foto onder

Maar ook bij de zijspannen waren er weer leuke combies zoals op mijn motor Ronald Riezenbos met Jaap , Ton v.Heugten met Elly in de bak de vrouw van John Michielsen , zie foto onder

Maar Elly wisselde af met Ton zijn eigen Dochter en toen Ton mijn zag staan fotograferen moest hij zonodig even uitsloven , hij reed toen met z'n dochter , die het grandioos deed , maar Ton gaf een sper gas , trok de motor achter over (voor de foto) dat z'n Dochter zo schrok dat ze er uit viel .

Ook Frans Vialle zelf reed mee zie foto hier onder.

Bert vd Donk & Piet Voets waren de winnaars van deze dag,want ook oude zijspanteams mogen met een braswedstrijd meerijden( die al jaren geen startbewijs meer hadden ).Eerder dit jaar enwel op 4 sept. werden de Gebr.Christoph & Andreas Husser in Engeland Wereldkampioen , zij volgde hun landgenoten Bachtold & Fuss op.
Word vervolgd