Zijspanteam La' Pral

Dutch sidecar motocross team

Deel 15 | Loes en Ik toch weer samen

 

In 1989 besloten Loes en Ikke toch samen te blijven rijden ,ondanks dat Ron weer zelf aan het rijden was , maar Ad had weer minder geluk,want Jaap stopte i.v.m. de overname van de zaak van zijn vader.
Oss was de 1ste wedstrijd van het nieuwe seizoen , voor ons de 2de keer dat we op de motor zaten dit jaar, het werd een dag vol variaties,in de training regende het  , daarna begon het te sneeuwen ,maar voor de start van de 1ste manche was het droog en scheen de zon zelfs.
Er waren in eerste instantie 28 zijspannen aanwezig ,maar er gingen er maar 21 van start , de rest had het na de training af laten weten.
Wij hadden niet zo'n beste start maar wisten aardig rond tekomen , de 4 takt Yamaha bobberde wel tegen de heuvels op , terwijl de 2 takten er moeite mee hadden en er soms meegestept moest worden om boven tekomen

In een afdaling klapte Leo Ovaa & Kees d.Dekker in de bak bij ons tegen Loes der rug en daar schrok Loes zo van dat ze Kees een optater verkocht , hier bij viel Kees uit de bak en moest een sprintje trekken zodat zij hun weg weer konde vervolgen. Ondanks dit incident werden we de 1ste manche 11de , Ron d.Haan was ook van de partij en reed dit keer met Jeroen. De 2de manche hadden P.K. & Loes Kopstart , ja je lees het goed Kopstart ,dit kon ik mijn eigen ook niet voorstellen dus dacht ik aan een valse start , maar niets was minder waar , toch had ik boven aan de berg het gas dichtgedraaid ,toen ik door had dat het geen valse start was vervolgde we onze weg nog als 4 de , bijna 2 ronden hielden we dit vol ,toen ging ik in de fout , ging te hard van de berg en belande in de drap, gelukkig stond Nico den Heijer daar en tilde ons ermee uit , als laatste bonden we de strijd weeraan en werden we 11de.
Hierna werd de wedstrijd in Marum 5-3-89 afgelast , de volgende wedstrijd was dan ook Reek 19-3-89 waar voor de start van de eerste manche een ererondje gereden werd door Tonnie Bens die afscheid nam als actief zijspanrijder , Tonnie heb zover ik weet al die jaren maar met 2 bakkenisten gereden enwel met Jan d.Wild & Loewie Bijvelds , dat kunnen er maar weinig zeggen , hij zal nu verder gaan als begeleider van zijn zoons .
Ook dit jaar werd de G.P. van Belgie verreden in Betekom , waar we weer met de hele ploeg zaterdags al naar toe zijn gegaan om de kwalificaties mee te maken en s'avonds in de Biertent te vertoeven . het was stralend weer  , maar de baan was behoorlijk blubberig van de regen daags ervoor. De gebr.Husser hadden de 1ste manche kopstart maar maakte een foutje (af en toe denk Christof dat hij nog aan het solorijden is en vergeet hij dat er ook nog een bak aan zit) hier door gingen Garhammer&Haas hun voorbij , maar ook met Ton v.Heugten ging het niet zo best , zaterdags had hij nog een 3de tijd gezet met z'n dubbele KTMblok , maar zondag reed hij met z'n andere motor om zijn hand te sparen (minder trekkracht) want Ton had een paar weken hier voor 2 pezen van z'n vingers afgezaagd ,maar dit mocht niet baten want hij viel met pech uit , hij reed trouwens met Eep Willems. Ook Hans v.Goch & Sies Hurkmans haalde de finist niet , zij reden tegen een boom en Hans hield hier een gebroken been + een hersenschudding aan over.
Gelukkig deden de overige Nederlanders het beter,waarvan Timke & Erik de beste nederlanders waren , met een 5de en een 3de plaats liepen ze net het podium mis.

De Mannekes behaalde een 7de en een 6de plaats , maar ook Johan Smit & Bijltje reden beide manches uit enwel met een 13de en een 12de plaats .Er hadden ook aardig wat Belgen zich gekwalificeerd waar onder Daniel Aernoudt & Philemon Paredaens , Luc Descheermaker & John Michielsen , de Gebr Devoldere en Eddy Ramon met Daniel Goethals.

Einduitslag : 1.Gebr.Husser 2.Fuhrer&Stettler 3.Garhammer&Haas 4.Timmermans&Verhagen 5.Mecene&Morgane 6.Gebr.Huwler 7.Jansen& Geurts v.Kessel 8.Netterscheid&Hassol 9.Nielsen&Bitsch 10.d.Vries&d.Bresser
Hierna hadden we de G.P.van NL in Lochem op 23-4-89 en hier hadden Jan Bakens & Tinie Janssen de beste trainings tijd neergezet , dus mochten als eerste naar het hek , maar Garhammer / Haas namen de 1ste manche kopstart , Johan Smit & Cor v.d.Bijl kwamen zelfs niet verder dan deze start , zij zaten bij een valpartij en hierbij brak Cor zijn duim. Ook Dick v.Heugten & Rene Smink reden geen beste G.P.
De Tsjech Jozef Novotny reed met onze eigen Nico d.Heijer , maar zij wisten zich niet eens te kwalificeren (zonde) De op kop liggende Garhammer & Haas sprongen van een heuvel af waar normaliter niemand van af spring en dit bleek ook geen goede zet want Garhammer klapte met zijn zakie (gemacht) op de tank en terwijl iedereen verwachte dat hij aan de kant zou liggen jodelen , reed hij gewoon door maar niet voor lang , want ze kwamen zonder brandstof testaan , scheur in de tank , die moet een tok aan gehad hebben.Bennie Jansen & Frans profiteerde hier van en namen de kop over en wonnen deze manche ook al kregen ze het van de Ouwe (TvH) niet kado.
Andre Hermsen & Andre Visser behaalde in de 1ste manche hun eerste W.K.punten met een 9de plaats , in de 2de manche vielen ze uit.

Hugo d.Vries & Harry d.Bresser vielen in de 1ste manche uit met een gebroken krukas (kassa) , hier door moesten ze de 2de manche met een standaard blok rijden , maar werden wel 9de . De 2de manche werd ook door Bennie & Frans gewonen.
Vlissingen 4-5-89 mochten we zelf weer aan de bak , Loes had inmiddels nieuwe echte Arai 's  voor ons georganiseerd , door met haar babbel de Fina & Meurs motors zo gek te hebben gekregen om ons dit te sponseren.
Wij reden als enigste nog steeds met een dikke 1000cc , terwijl de rest allemaal over gegaan was op 2takt , aan gezien men dit jaar niet meer als 750cc mocht hebben. We waren al wel met een andere motor bezig ,maar aan gezien P.K. geen 2takt wilde rijden , was ons nieuwe experiment nog niet klaar. Bij de keuring hadden we gezegd dat we de dikke 1000 terug hadden gebracht naar 650cc en daar werd niet moeilijk over gedaan , ook wel omdat Loes en Ik nou niet echt een bedrijging waren voor de kopposities.
De baan was dit jaar behoorlijk veranderd , wennen dus , maar de training verliep redelijk en de 2de training nog beter,conclusie Vlissingen blijf toch een van mijn favorieten circuits , maar ook wel een beetje omdat het daar altijd een soort familie reunie is, Loes der ouders , zus en kinderen , mijn ouders , maar ook onze grote anonieme sponsor was weer van de partij zie foto hier onder.

Dit jaar kregen we 250 gulden van hem gesponserd , maar de grote afwezige was Br.Kees .
Ten opzichte van de start van de 1ste manche ging het rijden prima , wij hadden geen last van de hitte en dat kon de rest bij lange na niet zeggen , hoewel John & Jan Verweijmeren het ook niet verkeerd deden , ook al omdat ze niet zo roekeloos meer rijden dan vorig jaar , ze werden 9de. Ton d.Bruin & Donald Verweijmeren reden niet zo super , ze hadden al verschillende bodemonderzoeken gedaan en besloten de 2de manche maar niet terijden. In de 2de manche hadden we eerst een valse start , die herstart hield wel in dat Ik geen aftrekruitjes meer op mijn bril had , dus de eerste meters na de start zag ik geen reed,maar met een 14de plaats waren we zeer tevreden (1ste manche 19de)
Uiteraard zijn we na de wedstrijd met de hele bubs gaan Chinezen in Rosendaal.
Tweede Pinsterdag was het weer zover Zaltbommel de Holland cup , het was schitterend weer , onze Nico (d.Heijer) reed hier met Geert Knuiman , helaas finiste zij alleen de laatste van de 3 manches. Timke & Erik vielen de 1ste manche uit , de 2de manche 3de en de laatste manche wonnen ze.

Smitje reed hier niet met Bijltje maar met Sies Hurkmans die na de G.P.van Belgie werkeloos was , want Hans v.Goch had een streep achter zijn cariare gezet. Hugo & Harry hadden zowel de 1ste als 2de manche kopstart , ze werden deze beide manches 2de , helaas vielen ze de 3de manche uit.
Markelo 21-5-89 begon al shit , na de 1sre training de wiellagers van het achterwiel finaal aan gort , reserve wiel in pakhuis laten staan , lagers zat bij ons behalve de goede , het leek net of de oude yamaha het er om deed , of dat hij wist dat dit zijn laatste wedstrijd zou zijn !!!!!
Dankzij Gert Jollink die toch ergens lagers vandaan wist tehalen kwam het toch nog goed.
Maar hier bleef het niet bij want in de 1ste manche begon de motor op 1 poot (cilinder) telopen , toch uitgereden 18de plaats

Na afloop moesten we snel naar huis want Loes der moeder was jarig en mijn moeder moest nog de crosskleding wassen , want de volgende dag zouden we een intervieuw hebben en moesten er foto's gemaakt worden.
Maandag 22-5-89 was het dan zover P.K.& LOes der eerste intervieuw samen door reporter / fotograaf Harry v.Hemmen geregeld door onze eigen Martin v.Genderen , dit interieuw zou in MOTOR geplaatst worden op 27-7-89 zie intervieuw hier onder.

word vervolgd.