Zijspanteam La' Pral

Dutch sidecar motocross team

Deel 16 | 1989 Veel veranderingen

 

Op 24 mei 1989 was het moment dat er grote veranderingen in het La'pral Team plaats vonden , Ad had zijn zijspan ingeruild voor een Quad en Loes & Ik gingen voor het eerst rijden met ons nieuwe project de Yamaha XT , met KTM kickstarter +voorrem en een Ducati uitlaat.


De eerste meters hier mee werden uiteraard verreden op Arkel , de eerste rondjes vielen niet tegen , zeker ook voor Ad niet , hij ging gelijk behoorlijk van kiet , net of hij er al jaren mee reed .
Maar niet Ma klijn maar Ik was de gene die ook wel een keer op zo'n Quad wilde rijden , dus wij ruilen Ad met Loes op het zijspan en  Ikke op Ad zijn nieuwe aanwinst , het ging best leuk mits het alleen maar bochten rijden zou zijn , want op de rechte stukken deed het ding maar vreemd vond Ik.
Son 28-5-1989 was de 1ste wedstrijd met de XT , maar zoals de oude motor het in Markelo het bijna aflietweten , zo slecht begon het ook met onze nieuwe aanwinst in zijn 1ste wedstrijd , toen Ik hem aan wilde trappen (kon bij deze niet electrische)deed hij het niet , dan maar aanduwen , dit lukte maar hij sloeg ook gelijk ophol , hoe kon dit ??? op Arkel deed hij het nog prima.
Maar dankzij de inzet van Ad , Rene', Peer(monteur van Verweijmeren) en P.K.zelf , lukte het toch de motor voor elkaar te krijgen , we mochten 1 rondje rijden om de baan te verkennen.
In de Fuik voor de start van de 1ste manche hadden we veel bekijks , de motor dan wel te begrijpen , iedereen vond het een prachtig ding, helaas zou bij de start blijken dat hij te weinig trekkracht had onderuit ondanks het grote tandwiel achter , want wat je nu niet zou zeggen maar als Loes & Ikke goed konden was het starten en de motor kwam gewoon niet vooruit.

Een van de grootste rivalen van Jan Vos & Jan Willem Nijland waren Maarten & Albert Bokslag , ze reden zeer goed en werden de 1ste manche 4de , de 2de manche zelfs 3de , de 2de manche van ons was een kopie van de 1ste.
Ad hield het verlopig maar bij clubwedstrijden , maar hij had al aardig wat concurenten gekregen want ook Ben v.d.Laan (Nak) als Roger v.d. Lagemaat waren van de partij en dat was leuker als tegen zijspannen moeten rijden.

Bij deze foto hier boven wist onze Addie wel dat P.K.daar stond te fotograferen , de uitslover.
Gemert 2-7-1989 was een baan die normaal gesproken P.K.& Loes goed lag , maar de problemen met ons nieuwe project hadden we nog niet onder de knie , dus was het motto uitrijden , wie wel een goede wedstrijd reden waren de neefjes John & Jan Verweijmeren , met een  2de plaats in de 1ste manche en 2de manche werden ze totaal ook 2de , dit was voor hun de 1ste beker en ondanks dat Jan zijn knie verdraaid had was het de moeite waard geweest. Beide manches werden gewonnen door Jan Vos  , maar hij reed in ieder geval niet beide manches met Jan Willem.
Op naar Lierop 9-7-1989 en inmiddels waren we er achter gekomen dat de motor zeer weers gevoelig was , dus moest er aan de carburator gesleuteld worden maar er waren geen goede naald en naaldgeleiders voor te krijgen , toch was Walter Budgen meegekomen om te kijken wat er aan te doen was , het probleem was dat wij een 28mm carburator er op hadden zitten ,omdat we een 36mm niet kwijt konden en er voor een 28mm niets te krijgen was , dus de grootste bezetting er in gezet die we hadden , het motto was hoe warmer hoe armer maar het was shit weer.

De start van de 1ste manche viel dit keer niet helemaal tegen en naarmate het weer wat beter werd ging de motor het ook beter doen , we werden 16de , de 1ste manche werd met grote voorsprong gewonnen door Erik Bruil & Philip Magnin.
Met de start van de 2de manche botste we op Frits Onstenk & Toon die halvewege het startterrein vol aan in de remmen gingen , conclusie wij gingen op ons kant en een andere combinatie klapte weer op ons , zij waren helemaal overstuur , maar er was niets aan de hand , dus gingen we als laatste verder, ondanks dit akkefietje ging het rijden goed en werden we in de 2de manche 14de achter Jan Tuin & Jannes Beugel uit Smilde.
John Verweijmeren reed dit keer niet met neef Jan maar met Martin v.Gils en werden de 1ste manche in iedergeval 4de , de 2de manche zelfs 3de , totaal dus ook 3de met een gelijk aantal punten als Vosjan , maar de laatste manche is tellend.
Arkel 16-7-1989 was dit keer een grote wedstrijd zoals wij dit noemde , de zijspan Inters reden er dus stonden wij aan de kant te kijken hoe het moet???? Hugo d.Vries & Harry d.Bresser namen de 1ste manche kopstart en hadden gelijk een grote voorsprong op de rest van het veld , maar na 10 ronden op kop te hebben gelegen liep de motor in de soep en was het voor hun bekeken. Dirk& Roger v.d.Lagemaat hadden ook een goede start , zij zaten 3de maar moesten toch 2 plaatsen laten schieten , maar dat was geen schande als je weet dat 1 van die 2 Eimbert Timmermans & Erik Verhagen waren.

Benny Jansen & Frans wonnen de 1ste manche en Timke & Erik 2de , de 2de manche namen Eimbert & Erik kopstart en gaven dit niet meer af , Benny & Frans werden 2de en Hugo & Harry 3de nadat monteur Leo er een nieuw blok in had gehangen.

Hier boven zie je nog enkele deelnemers die in Arkel meereden.
In het weekend van de 22/23 -7-1989 moesten we eerst even Br.Kees weg brengen naar zijn vacantie bestemming in Vlissingen (iets wat we altijd doen) en dan rectalinia naar Bielstein , een ritje van 8 en een half uur rijden met de van Hool,want het was een super busje voor de passagiers,maar voor P.K. was het af en toe afzien , hij reed maar 80 en in Duitsland berg opwaards moest de kachel aan anders liep hij warm.

Terwijl Br.Kees 3 weken vacantie ging vieren , waren wij om 18.00 in Bielstein aanbeland , de trainingen waren al achter de rug , dus dan maar eerst eten en naar de biertent. Bielstein was geen G.P.maar er waren zat buitenlanders aanwezig , alleen maar 2 nederlandse combinaties enwel Benny & Frans + Timke & Erik , Benny & Frans werden de 1ste manche toch 8ste , de 2de manche vielen beide combinaties uit. De Gebr.Husser wonnen beide manches , Andreas Fuhrer & Ruedy Stettler werden 2de en Walter Netterscheid & Lothar Jehle werden 3de.

De volgende kijkwedstrijd was dan wel de G.P.van Duitsland Schopheim , daar zijn we niet met de bus naar toe gegaan maar met de auto van Rene,toen we onderweg stopte voor een bakkie te gaan doen starte de auto niet meer , geemancipeerd als ik was ging ik achter het stuur zitten en mochten de Heren duwen en hij deed het weer,toch optijd op de plek van bestemming,auto helling afwaarts gezet voor het geval hij weer niet wilde starten , daarna tentje opgezet , waar Ad & Rene zeer blij mee waren want die tent stonk muf dat wil je niet weten , die had ik voor het laatst gebruikt toen ik 14 was , maarja we hadden een dak boven ons hoofd. s'Avonds in de biertent was het heel gezellig en dat P.K. in het motorblad had gestaan dat moest ze nogal eens aanhoren , Ton v.Heugten , Hugo d.Vries , Harry d.Bresser enz....kwamen allemaal om een Handtekening vragen (de klieren). De grootste pechvogels van dit weekend waren Michel Garhammer & Ralf Haas , zij konden zondags hun thuis G.P. niet meerijden omdat ze zaterdags in de vrije training afgevoerd waren naar het ziekenhuis. De Gebr.Husser hadden weer kopstart , gevolgd door Andreas Fuhrer die met Sies Hurkmans reed , de Gebr.Huwyler gingen met deze start over de kop.
Timke & Erik hadden ook geen beste start maar waren met een grandiose inhaalrace bezig toen ze een lek zijspanwiel kregen,maar reden wel uit en werden nog 11de.

Ton v.Heugten & Eep Willems reden een prima 1ste manche , ze werden 8ste naar de 2de manche vielen ze uit .De 1ste manche werd gewonnen door de Husser broers , 2de Giles Mecene & Eric Morgan en 3de Andreas met inval bakkenist Sies.
De start van de 2de manche verliep prima , Benny & Frans die de 1ste manche 5de waren geworden wisten de 2de manche ook een mooie 6de plaats te behalen , Timke & Erik werden zelfs 3des , de tweeling Husser wonnen deze G.P.en na in 1988 Wereldkampioen te zijn geworden staan ze er dit jaar weer het beste voor, alleen zal volgend jaar Christoph het zonder Andreas moeten doen want die stopt er mee.
 Nistelrode was de volgende wedstrijd waar we zelf weer aan de bak mochten enwel op 13 augustus en dit keer was de 13de ons niet goed gezind , in de training reed Ik over mijn eigen voet (knap he!) gelijk met de voet in een teiltje koudwater gaan zitten en met de start van de 1ste manche bleef bij ons en bij Rein Bouman & Jan Smit de startpoortjes staan , maar ondanks dit alles ging het rijden goed en nog belangrijker de motor deed het goed . John Verweijmeren reed hier met John Michielsen omdat Jan nog steeds geblesseerd was ,zij hadden een goede start maar John was een beetje te hoogmoedig geworden met zo'n intrnationale bakkenist , dat hij een beetje boven zijn macht reed en met volle vaart tegen een boom aanreed , gelukkig liep dit goed af en konden ze hun weg vervolgen , onze Lia stond net bij die boom te filmen en kreeg de schrik van der leven. Tonnie ten Have & Rob Lucassen rijden normaal zeer wisselvallig , maar dit keer reden ze heel netjes en werden de 1ste manche 5de , ook de 2de manche wisten ze een keurige 8ste plaats te behalen.
Tussen de manches door had het La'pral team er een nieuwe fan bij gekregen , Ros Verweijmeren de zoon van John , hij nam zelfs zijn eigen stoeltje mee en kletste honderd uit , hij had tegen Lia gezegd dat hij 4 was en dat hij 7 dec.5 werd en 9 dec.6 ,maar hij vond ons team ook vreemd en zei : hier klop iets niet , jullie zijn met 4 vrouwen (Lia,Anita,Loes & P.K) en maar 2 mannen (Ad & Rene').Ad gaf hem als antwoord : Ja maar ik ben veel groter als jou papa , dus mag ik meer vrouwen hebben en daar nam hij zowaar genoegen mee.Leuk he.

De start van de 2de manche verliep beter ondanks dat we nu vanaf de 2de startrij moesten komen , we waren dan ook slim achter Jan Vos gaan staan , iets waar de Gebr.Tieman het niet mee eens waren want die wilde daar gaan staan , maar zij waren de 1ste manche achter ons geeindigd , dus hadden ze geen recht van spreken. Na een behaalde 17de plaats in de 1ste manche , werden we nu 15de , het rijden ging dus goed , maar we werden ook goed bedacht , van onze anonime sponser kregen we 300 gulden , van 4 baancommisarissen ieder een tientje en nog eens 25 gulden van een man in een zwart pak? bovendien ook nog bloemen van de organisatie , het kon niet op ,terwijl de wedstrijd gewonnen was door Erik Bruil & Philip Magnin.

AD had de week hier voor voor zijn Quad nieuwe Hulco's aangeschaft en had met Cor Hulsman afgesproken dat hij in Nistelrode naar het span van de meiden zou komen kijken , te zien of het span goed veerde of dat hij hem anders af kon stellen en hij was er. Terwijl ze bezig waren hadden ze aardig staan kletsen , waar bij Ad had gezegd : als de meiden goed rijden gaan we na afloop altijd Chinezen , anders word het een Frietje, na afloop zei Cor dan ook tegen Ad dit word zeker Chinezen , waarop Ik zei dit is Hilton waardig , de motor liep goed , de vering was puik ,dus eindelijk genoten van ons Yamaha project , maar het werd toch Chinezen.

word vervolgd.