Zijspanteam La' Pral

Dutch sidecar motocross team

Deel 18 | 1990 Grote verrassing

 

Het jaar 1990 begon met een Grote verrassing, op 3 januari kwam ik van mijn werk , ging het pakhuis binnen en daar stond plotsklaps een vreemde zijspancombinatie, maar in de verste verte geen Quad meer te zien !!!!!

Of te wel Ad was weer onder de mensen gekomen en had besloten weer zijspan te gaan rijden , samen met Rene' was hij s'ochtends vroeg naar Heli motors gereden met de Quad en was met een Zabel EML terug gekomen (620cc)
Maar niet alleen Ik was blij verrast, ook Anita , Lia & Loes waren dol enthousiast , zelfs Tilly (die wist het wel van tevoren) zag hem liever opeen zijspan , ook al is ze er zelden bij. De 1 ste training was pas in februari in Berghem , omdat hij nog geen bakkenist had , had hij Ben v.d.Laan gebeld . Ben alias Nak was inmiddels ook ex Quadrijder en zou ook zijspan gaan rijden dit jaar, maar had nog geen motor, maar aangezien Nak vroeger monteur bij neef Wil was geweest had hij al een beetje bak ervaring gehad. Het rijden viel niet tegen , hoewel het vreemd rijden was voor Ad,niet zozeer met Ben maar met de Zabel.Met de Zabel hoefde je veel minder te schakelen als met de Honda en toen hij dat eenmaal onder de knie had ging het super.
Oldebroek 10-3-1990 was de 1ste wedstrijd van het nieuwe seizoen, leuk weer al die bekende en nieuwe gezichten te zien , jammer dat Ad nog niet mee kon doen omdat hij nog geen bakkenist had, maar geluk voor Loes & P.K. want hun motor was nog niet klaar , zodat ze met Ad z'n Zabel mochten rijden (ook al is het een 2takt). Ben v.d.Laan had inmiddels wel een motor , een KTM en zijn Bakkenist was Patrick Groen in't Woud de zoon van oud zijspanrijder Niek

Er waren 26 combinaties aan de start, we hadden geen beste start omdat Ik dacht dat hij in z'n versnelling stond, maar dit was niet het geval en dan ga je geen meter vooruit !!!! toch gingen we niet als laatste de 1ste bocht in, omdat de Zabel als een gek trok, na verscheidene combinaties letterlijk en figuurlijk voorbij gestoven te zijn ,viel er voor ons 1 combinatie stil , precies tegen een steile heuvel aan, we konden er niet omheen, dus moesten we de motor terug laten zakken en als laatste de strijd weer aangaan.
Ben & Patrick hadden we zo weer tepakken , want Patrick hield het niet vol, ze zette het span zelfs aan de kant tot dat Pa Nick hun zag staan, stapte op z'n zoon af met de woorden :jij wou toch crossen, doorbijten dan en hup daar gingen ze weer. Ook terug van weggeweest was
Bert v.d.Donk en als bakkenist had hij Henk Baars, beide hadden zij Quad gereden en weer bij de zijspannen omdat dit de enige klasse is waar de sfeer onderling fantastisch is, dat is in andere klasse ver te zoeken. De 1ste manche werd gewonnen door de Gebroeders Nijman,
zo ook de 2de manche dus totaal overwinnaars, totaal 2de Paul & Rene Steenbergen en 3de Rene Achterkamp & Bennie Ploeg. Maar in de 2de manche hadden de meiden de smaak van het Zabelrijden helemaal te pakken en Ad baalde wel dat hij niet mee kon rijden, maar was maar wat trots dat die meiden zo op zijn motor reden.
De 2de wedstrijd was Holten 25-3 waar we nog steeds met Ad zijn motor mochten rijden, maar helaas zaten de weergoden niet mee, na de training brak er een wolkbreuk los, toch gingen we de 1ste manche van start.

Er was toch nog aardig rond te komen, maar de nummerborden waren niet meer telezen zodat de rondentellers geen juiste stand meer konden afleveren, deze manche werd wel uitgereden, maar de 2de manche werd afgelast en later werd de 1ste manche ook geschrapt, dus telde niet meer mee voor de punten, toch was ik in mijn sas om in die blubber te hebben mogen rijden en was 1 van de weiningen die het jammer vond dat de 2de manche niet door ging.
Veldhoven 8-4 was de volgende wedstrijd waar Loes & Ik weer op onze eigen 4takt reden, niet omdat Ad weer mee reed ondanks dat hij weer een bakkenist had enwel Karel Overes ex-bakkenist van onder andere Wil v.d.Laan, maar hun startbewijs hadden ze nog niet binnen, maar omdat de meiden der eigen motor eindelijk klaar was. De start van de 1ste manche ging even verkeerd, want toen ik gas gaf stijgerde de motor, zette mijn voet op de grond, deed het gas dicht en verdraaide mijn knie, maar toch onze weg vervolgd, in 1ste instantie ging het goed, we haalde diverse combinaties in, zo ook Ton & Jeroen Dooyeweerd die weer terug waren van weggeweest (1 jaar),wel gezellig dat zij weer terug waren, maar of zij zo leuk vonden dat wij voorbij gingen! ja hoor gelukkig zijn dat niet van die fanatiekelingen en zij lachte als laatste, want bij ons bleef ineens het gas hangen, gelukkig maar van korte duur, dus konden we onze weg weer vervolgen en nadat we de gang er weer in hadden zitten, liet Ik overmaat van ramp de motor afslaan.

Terwijl Ad de overige deelnemers waarschuwde kreeg Ik de motor toch weer aan en werden we 16de van de 17, dat waren Theo Klein Lankhorst & Edwin Rietman, winnaars van deze manche waren de Tweeling Steenbergen die terug bij de nationalen waren komen rijden,  na het jaar hier voor bij de senioren gereden te hebben.
Nog grotere pechvogels deze dag waren Ben & Patrick want die hadden in de training het bikeind eruit liggen, dus waren de 1ste manche niet eens van start gegaan, daar integen had Ben een tip voor mijn, dat als Ik met de start dat stijgeren tegen wil gaan Ik eerst de motor even moest laten rollen en dan een spergas moest geven, nou Ik heb Ben z'n raad opgevolgd, toen trok Ik de motor zo ver achterover dat er geen eer aan tebehalen was en daar lagen de Dames, met nu de motor op mijn knie, die moest Ik wel hebben.

De motor bleef lopen dus zaakje over eind en gaan, toch gingen linkse bochten niet zo jofel, dan kon Ik mijn voet niet op de steun houden.Toch hebben we de wedstrijd uitgereden en finisten als 15de, het was me het dagje wel, na afloop had P.K.wel moeite om van de motor af te komen, later zou ook blijken dat ze haar knie zwaar gekneusd had. Harfsen 22-4 die dag begon al goed, we kregen onderweg met de bus een lekke band, conclusie te laat op het circuit voor de training en dit was de wedstrijd waar Ad & Karel voor het eerst mee zouden doen, gelukkig had je toendertijd 2 trainingen en deze redden we net.

De 1ste manche ging niet slecht, Ad & Carel hadden wel geen beste start maar wisten toch een 15de plaats te bemachtigen, ze zaten op de hielen van Ben & Patrick die de manche van hun leven reden tot nu toe, P.K.& Loes deden het ook niet verkeerd, ondanks de gekneusde knie wisten ze 20 ste te worden. Herman & Harry v.Lit reden voor hun doen niet zo best en werden 13de, maar haalde revance in de 2de manche door 3de te worden. Na afloop was Patrick wel helemaal versleten en moest er nog niet aan denken dat er nog een 2de manche verreden moest worden, maar voor de start van deze manche praatte Ad Patrick nog even moed in. Ben & Patrick hadden dan ook een super start, maar Patrick had toch de 1ste manche teveel gegeven,maar ondanks dit reden ze wel uit. Ad & Carel werden ook dit keer weer 15de,totaal 13de. Loes & Ik werden 20ste de 2de manche en waren zeer blij dat ze uit gereden hadden, want bij P.K.stond het huilen nader dan het lachen in verband met d'r knie , de dagoverwinning ging ook dit keer naar de Steenbergjes en 2de de Gebr.Nijman.
1990 was trouwens ook het jaar dat het La'pral Team in het leven geroepen is, het woord La'pral is ontstaan in de kantine in Wijchen waar we zaten te wachten of er nog gecrosst kon worden i.v.b. met het slechte weer en omdat we niets anders te doen hadden zeiden we laten we een Team naam verzinnen, we hebben alle voorletters van de gene genomen die er altijd bij zijn en zijn gaan spelen met deze letters.omdat Ad toen op dat moment nog geen bakkenist had is daar het kommaatje voor in de plek gekomen en zo is de naam La'pral ontstaan.
De L van Loes, de A van Ad, de Komma van?, de P van Patricia, de R van Rene', de A van Anita en de L van Lia.
We hebben dan ook later jasjes laten maken met bij iedereen zijn eigen naam er onder, voor Harfsen waren ze net klaar.

In Amsterdam 29-4 was Nico de Heijer er ook weer bij als bakkenist, na een tip van Ad dat Bert v.d.Donk zonder bakkenist zat en hij hem maar eens een belletje moest geven, dus zowel voor Ad & Carel als voor Bert werd dit de 2de competitiewedstrijd van dit jaar.
De training verliep voor iedereen wel goed behalve voor Ben v.d Laan & Patrick zij hadden hun blok opgeblazen, maar gelukkig mochten ze het reserveblok van Ton Dooyeweerd lenen, ze waren net op tijd klaar voor de start van de 1ste manche en deze start verliep voor Ad & Carel fantastisch, ze kwamen als 8ste door, ze wisten dit aardig stand te houden tot 2 ronden voor het eind, toen kwam de man met de hamer bij Ad langs, toch wisten ze een mooie 10de plaats te behalen, net achter Marcel & Clemens Grondman, Jawel 1990 was ook het jaar dat de gebroeders Grondman in de picture kwamen. Bert & Nico gingen als 13de van start en behielden deze plaats ook.
P.K. & Loes waren niet echt mee gestart omdat die stomme knie van P.K. nog niet echt wilde overgaan, dus hun motto was dan ook uitrijden voor de punten, jammer was wel dat ze in de laatste ronde Ben & Patrick voorbij moesten laten gaan, ze werden respectieflijk 19 en 20ste.
Voor de start van de 2de manche wilde de motor van P.K. niet starten, normaal 2x trappen en lopen, maar nu deed hij het pas na 15min. trappen en duwen eindelijk, maar wel net op  tijd voor de start. Ad & Carel hadden nog een betere start als de 1ste,als 7de de 1ste bocht door. P.K.& Loes als 18de met nog 4 combinaties achter hun waar onder Ton & Jeroen. Ben & Patrick hadden helemaal een superstart voor hun doen, ze kwamen de 1ste ronde als 13de door en reden goed. Hans Bruggink & Jan Fokkink hadden toch 3 ronden nodig om P.K.& Loes voorbij te komen, het rijden in de 2de manche ging dan ook een stuk beter bij de Meiden, want zelfs Bert & Nico die normaal met Ad & Carel in de strijd horen te zijn, hadden 2 ronde nodig hun voorbij te gaan, Bert & Nico hadden dan ook een slechte start gehad + dat Bert de motor ook nog 1x had af laten slaan, zodoende zaten ze zover achterin. Zowel de 1ste als de 2de manche werden gewonnen door de Steenberg Tweeling (word afgezaagd) De 1ste manche had P.K.van hun 1 ronde lap gehad, maar de 2de manche net niet, waar ze zeer trots op waren en dus gingen ze dol enthousiast de laatste ronde in, helaas sloeg het noodlot toe, met nog een halve ronde te gaan waren er 2 combinaties stilgevallen waaronder Bert & Nico die de baan blokkeerde, normaal zou dit geen probleem zijn geweest was het niet dat we geen koppeling meer hadden, de motor sloeg af en weg punten. Schrale troost was dat Ad & Carel 8ste waren geworden en Ben & Patrick 9de Sjappo

De G.P.van Belgie was ook dit jaar uiteraard in Betekom 5/6 mei, waar we dan ook het hele weekend aanwezig waren, want zonder ons gaat zoiets niet door (grapje)

Met de start van de 1ste manche had iemand !!! bij Eimbert Timmermans & Erik Verhagen het stekkertje van de dodemansknop eruit getrokken, dus viel hun motor stil, Tim die in 1ste instantie dit niet door had, trapte zijn eigen ongans, maar toen het ontdekt werd 1 trap en ze konden de achtervolging inzetten. Dirk & Roger v.d.Lagemaat waren dan ook de beste Nederlanders, die als 5de de 1ste ronde door kwamen. Na deze positie aardig verdedigd te hebben moesten ze op het laatst toch 2 plaatsen prijs geven en werden ze 7de, dit voor een combinatie die alleen maar gehoopt had zich te kwalificeren voor hun 1ste G.P. geweldig dus. Tim & Erik waren inmiddels opgeklommen naar de 4de plaats en werden ook 4de. Bennie Jansen & Frans Geurts v.Kessel werden 2de net achter de Fransmannen Mecene & Morgan, de 3de plaats was voor de Gebr.Weinmann.

De 2de manche verliep alleen voor Bennie & Frans goed, zij wonnen de G.P.van Belgie. Dirk & Roger zaten goed maar bij Dirk werd zijn stuur uit z'n handen gereden, notabene door een Nederlandse combinatie ! Tim & Erik vielen op een goede plaats uit, maar helaas was er nog een grotere domper (zacht uitgedrukt) op dit van te voren zo gezellig weekend, Henk Schrijver reed met Adam Oldenburg die 1ste reserve stonden, zij mochten de 2de manche invallen en dit zou Adam fataal worden. Net na de start trokken ze over een springschans hun combinatie te ver achterover, Adam viel eruit en de rest van het rennersveld sprong boven op hem, er was geen uitwijken aan. Na een paar dagen in coma te hebben gelegen is Adam op 26 jarige leeftijd overleden, een zwarte bladzijde in mijn crossalbum.
Het leven gaat gewoon weer door dus ook de cross en de volgende wedstrijd was Heerde op 19-5 en wel op zaterdag, toch waren er 22 zijspannen aan de start, de start verliep prima, met de nieuwe koppeling er in deed de motor het weer oke',het circuit lag de Dames wel en na een goede start wisten ze verschillende combinaties achter zich te houden. 1 van die combinaties was Ben & Patrick die na een paar ronde ons voorbij kwamen, maar na een foutje weer terug gepakt werden, ook Bert & Nico zaten een tijdje achter hun, maar die moesten ze toch laten gaan, maar we konden ze aardig blijven volgen en finisten op de 15de plaats achter Bert & Nico die 14de werden.Met Ad & Nico ging het ook goed ondanks dat Ad niet zo dol was op deze baan en meerdere met hem, ze werden 11de.

De 1ste manche werd gewonnen door Evert v.Olst met in het bakkie Henk Tessemaker.
Terwijl de zijspannen normaal de dag afsluiten was dit nu niet het geval, omdat zij de volgende dag weer wedstrijd hadden, snel sleutelen dus. Ad & Karel waren goed weg met de start van de 2de manche, maar werden aan het eind van het startterrein ingesloten, P.K.& Loes zeilden daar keurig omheen, 2 ronden konden ze hun goed verworven positie behouden, toen moesten ze aan verschillende hun meerdere erkennen o.a.Ad & Karel die aan hun inhaalrace waren begonnen, nou was het in Heerde niet simpel inhalen dat hadden Bert & Nico de 1ste manche ook ondervonden, sommige stukken waren gewoon te smal en bij de brede stukken was het zulk klapzand dat het gewoon te veel tijd koste je tegenstander in te halen. Ad & Karel behaalde de 14de plaats net achter Bert & Nico, Ben & Patrick behaalde een 19de + 16de plaats, Ton & Jeroen waren dit keer de pechduivels en hadden hun blok kapot en Loes & Ikke hadden het gevoel dat we de 2de manche nog beter reden, maar de uitslag was minder 15+19. We hadden inmiddels met deze 5 combinaties een privestijd in het leven groepen, waar dit keer Ad & Karel dag overwinnaars waren geworden, 2 Bert & Nico, 3 P.K.& Loes,4 Ben & Patrick en 5 Ton & Jeroen de uitvallers.
Na de wedstrijd laden op naar Gorkum, motors schoonspuiten,alles nakijken, weer laden en de volgende dag op naar Eersel 20-5 de 2de wedstrijd van 4 in 1 week, hoe krijg je het verzonnen ? In Eersel zat het allemaal niet mee en zeker niet voor P.K.& Loes, toch te kort tijd gehad om te sleutelen denk ik, we gingen van start en niet veel later bleef het gas hangen, toch blijven rijden door constant met het gas te blijven spelen, maar dit was zo vermoeiend dat we besloten om 2 ronden voor het eind het rennerskwartier op te zoeken, daar ging het helmaal fout, we reden rustig aan toen de motor weer op hol sloeg terwijl ik de koppeling ingeknepen had ? en we kwamen tot stilstand tegen een Ford transit, de schade viel gelukkig mee, maar we hadden de schrik van ons leven. Toch een nieuwe gaskabel gemonteerd en de 2de manche van start gegaan.

Maar dit was van korte duur want ondanks de nieuwe kabel was het een herhaling van de 1ste manche, hier baalde Ik zo van dat we dit keer  gelijk de motor aan de kant gooide en de rest van de wedstrijd als toeschouwer door brachten.Maar ook hier werd je niet vrolijk van, want terwijl Ad & Karel de 1ste manche als vergif gereden hadden en een 13de plaats behaald hadden, ging het in de 2de manche nog beter, ze reden op een 7de plaats zonder enige bedreiging van een ander, totdat ook voor hun de pechduivel toe sloeg, de kettinggeleider brak zodat de ketting eraf liep, ketting er weer omgelegd maar toen wilde de motor niet meer starten, na 1ronde verloren te hebben deed hij het weer en konden ze nog uitrijden, maar iedereen was zo dipperig, vooral Ik dat Ik niet eens weet wie er gewonnen heb.
Wedstrijd nummer 3 van deze week was de altijd op Hemelvaartsdag verreden Vlissingen 24-5 waar de privestrijd vooral tussen Ad & Karel en Bert & Nico de spuigaten uitliep, het was voor hun zelfs belangrijker geworden dan de K.N.M.V.competitie, net kleine jong.
Ad & Nico hadden zaten tot ongeveer halvewege het startterrein op kop, maar halvewege de baan zaten ze bij een opeenhoping, dit duurde niet lang en ze konden hun weg vervolgen, Bert & Nico hadden een slechte start en moesten behoorlijk in de gashendel om in de buurt bij Ad & Karel te komen,het werd een 12de plaats voor Ad & Karel, terwijl Bert & Nico 4 plaatsen achter hun eindigde, dus na deze manche werden ze met een Big Smile op Ad z'n gezicht op de feiten gedrukt. Loes en Ik deden het ook niet slecht ondanks dat P.K. geblesseerd geraakt was in de training, omdat Rene Achterkamp op haar elleboog gesprongen was, toen beide combinaties tegelijk de springschans over sprongen.

Rene & Bennie Ploeg stopte gelijk om te vragen hoe het ging en na een E.H.B.O.bezoekje moest ik het er maar mee doen, maar in de 1ste manche had Ik er weinig last van, deed in de laatste meters zelfs nog een alles of niets sprong en gooide haar combinatie voor die van Rene Hartwig & Richard Veld, Loes dacht dat Ik aan mijn hoofd geraakt was i.p.v. mijn elleboog,toch raakte we Rene & Richard net, maar zonder grote gevolgen, toch ben Ik tussen de manches door mijn verontschuldiging aan wezen bieden.Ben & Patrick waren in gevecht geweest met de vader van Patrick, Niek Groen in't Woud die ook weer was gaan rijden met Gerard Overes (oom van Karel) en hierbij won de jeugd.
Inmiddels was onze anonieme sponser ook weer van de partij,zo ook mijn ouders als die van Loes, echt een traditie hier in Vlissingen.
De start van de 2de manche ging voor Ad & Nico ook weer prima, maar net zo als in de 1ste manche viel er nu een combinatie stil voor hun en moesten ze nu als laatste de strijd aan gaan, dan kwam er nog bij dat ze ons ook nog voorbij moesten en ik niet had gezien dat zij het waren, omdat er nog verschillende combinaties achter zaten, waar onder Ben & Patrick die wij er weer perse achter wilde houden.

Ad & Karel hadden alles gegeven wat ze in huis hadden en werden de 2de manche toch nog 16de, maar wel 4 plaatsen achter Bert & Nico die dus als laatste lachten.Na een 22ste plaats in de 1ste manche werden Loes & Ik 18de in de 2de manche met nog 4 combinaties achter hun en 1 daarvan waren Ben & Patrick want deze laatste had zich te veel gegeven in de 1ste manche om zijn vader maar voor te blijven,hoezo word er om de K.N.M.V.cup gereden?????????????? Na afloop zijn we uiteraard in Roosendaal wezen Chinezen.
Wedstrijd nummer 4 van deze week kom volgende week, wordt vervolgd.