Zijspanteam La' Pral

Dutch sidecar motocross team

Deel 19 | Ton & Jeroen Dooyeweerd

 

Ik begin eerst met een rectificatie : Ton & Jeroen v. Dooyeweerd zijn geen broers zoals Ik geschreven heb en nog steeds dacht.


Maar Jeroen is een neef van Ton, een zoon van zijn zus, dus Jeroen heet zelfs geen Dooyeweerd maar Timmerman.
Na al 3 wedstrijden in 1 week te hebben gehad was het nu de beurt aan de 4de en wel in Stevensbeek 27-5-1990. De start van de 1ste
manche was zowel voor P.K. & Loes als voor Bert & Nico niet best, daar in tegen namen Ad & Karel kopstart, maar daar zouden ze niet lang plezier van hebben, ze zaten helemaal aan de buitenkant ,maar hier door werden ze in de 2de bocht ingesloten en konden als allerlaatste hun weg vervolgen, na 2 ronden hadden ze P.K. al weer te pakken, maar die der motor ging weer raar doen, kort hierna gaven ze de strijd op,P.K. had er zo de pee in gekregen dat na al het gesleutel het euvel nog steeds niet verholpen was, dat ze het voor gezien hield vandaag. Ad & Karel wisten zich nog op te werken naar een 13de plaats, maar wel 5 plaatsen achter Bert & Nico. Ben & Patrick hadden een goede start, maar moesten de laatste rondes toch terrein prijs geven en werden 16de. Tussen de manches door leek het wel of er een slaapziekte heerste(heb Ik veel foto's van gemaakt maar die zal Ik jullie besparen), ze lagen her en der een tukje te doen,maar gelukkig werd er hier en daar ook wat gekletst.

Op de foto hier boven zie je Hans & Nico 2 dierbaren van mijn die inmiddels overleden zijn. Net voor de start van de 2de manche haalde Nak nog een geintje uit met Ad z'n zijspan, zie hier onder

Met de start van de 2de manche zaten Ad & Karel 3de,maar deze plaats werd al gauw overgenomen door Herman & Harry v.Lit (geen broers maar oom & neef) die de 1ste manche ook al goed hadden gereden en als 4de wisten te finisten.Ad & Karel moesten nog wel wat plaatsen prijs geven,maar het belangrijkste was dat Bert & Nico achter hun zaten enwel 5 plaatsen er achter.Terwijl Rene', Lia en Loes (Anita was foto's aan het maken) Ad & Karel aan het aanmoedigen waren, gaf P.K. de mannen aan.

Winnaars van deze dag waren Marcel & Clemens Grondman met 2x een 2de plaats behaald te hebben, Herman & Harry werden totaal 2 met een 4de + een 3de plaats en Ronald & Werner Nijman die de Cupstand aanvoerde 3de totaal met een 7de + een 1ste plaats,eigenlijk met een gelijk aantal punten als de Steenbergjes maar de laatste manche is tellend. Ad & Karel werden dus 10de en Bert & Nico 15de. 2de Pinksterdag was het weer de beurt aan Zaltbommel 4-6, normaal gesproken was het altijd heel mooi weer,dit keer alles behalve goed, ooit hadden we dit al eerder gehad maar toen was de wedstrijd afgelast en nu niet.De wedstrijd in Zaltbommel word verreden in 3 manches en de puntentelling is net iets anders dan bij een gewone wedstrijd. Benny Jansen & Tinnie Jansen (geen broers) hadden de 1ste manche kopstart en zouden deze plaats ook niet meer afgeven.

Met nr.46 Jacky & Wiljam Jansen (wel broers & tweeling) hadden ook een goede start, maar vielen uit rijdend op een 4de plaats.
Het werd steeds slechter weer en we waren zelfs genoodzaakt om onder een plasticzeil te gaan zitten dat P.K. van Pa Klijn had meegekregen.
Herman & Harry v.Lit waren de enigste nationale rijders die mee mochten rijden.(hoezo corruptie) De 2de manche werd gewonnen door Dick v.Heugten & Sies Hurkmans, die de 1ste manche 4de waren geworden. Dirk & Roger v.d.Lagemaat waren 1 van de stabielste rijders van deze dag met een 7de plaats in de 1ste manche, een 7de in de 2de en een 5de in de 3de manche. Willem & Henk Veldman reden ook zeer sterk, zij werden de 1ste manche 6de,de 2de manche 10de en tenslotte de 3de manche 6de.
Makkinga 24-6 was de volgende wedstrijd waar we zelf weer aan de bak mochten en hier waren we zaterdags al naar toe gegaan A.omdat het voor ons nogal ver rijden was, B. omdat Nico de 22ste jarig was geweest en we dit hier zouden vieren. Maar eerst moest er gebarbequed worden als ondergrondje voor het Nicofeest, toen we allemaal vol zaten kwam Herman v.Lit ook nog even langs die de restjes op kwam eten, Herman was zowaar ook zaterdag gekomen, iets wat een unicum was, omdat hij een eigenzaak heb (Heli motors)en zaterdags geopend is.De volgende ochtend na de training was het P.K. die de grootste kater had en niet van de drank (had niet gedronken)maar van der motor, omdat voor de verandering het gas weer eens bleef hangen.

Maar na veel hulp en goede bedoelingen was het Henk Enzerink die uiteindelijk met de oplossing kwam, mijn luchtfilters konden het niet aan, Ik had KNN filters op de motor zitten, omdat er geen plaats was voor een filterbak en na we er profisorisch condoompjes overgemaakt hadden was het euvel over. De start van de 1ste manche verliep goed, Ad & Karel zaten aardig voorin toen voor hun een combinatie over de kop gingen, net na een schans,er was niet meer uit te wijken, dus botste ze er boven op, door deze klap vloog Ad zijn schouder uit de kom, iets wat wel meer gebeurde, maar nog nooit onder het rijden was gebeurt.Toen P.K. & Loes hem zagen liggen was de pret van dat de motor het eindelijk goed deed gauw over, de ronde erop stond de motor er nog maar Ad was weg, al met al ondanks de fijn lopende motor, het baantje dat hun lag, werd het toch een soort nachtmerrie van zou hij naar het ziekenhuis zijn ja of nee en niemand schreef ook iets op,op het aangeefbord, we waren blij dat de manche af gelopen was en achteraf viel het wel mee, hij had z'n arm zelf weer in de kom gekregen en overwoog zelfs de 2de manche weer van start tegaan, maar de pijn bleek toch te hevig. Met de start van de 2de manche hadden Bert & Nico een goede start, P.K.& Loes maar ook Ton & Jeroen daarintegen geen beste, maar het rijden ging heel wat beter voor de Meiden tot 2 ronden voor het eind, toen begon de motor weer iets in te houden, maar nu wisten we hoe dat kwam en zouden later bij Heli motors echte condoompjes om de filters laten maken, zodat dit ook verholpen zou worden, nu finisten ze als 14de. Herman & Harry behaalde een 3de en 4de plaats, Bert & Nico 2x een 7de plaats en liepen in de Cupstand in op Ad, Ton & Jeroen reden beide manches uit en werden 13de en 11de, door al de hektiek van deze dag weet ik niet wie er gewonnen had in Makkinga.
In Arkel 1-7 zat het weer voor de verandering weer eens niet mee, het was geen clubwedstrijd maar een bondswedstrijd en er waren 23 zijspannen aan de start, de 1ste manche namen de Gebr.Nijman kopstart en Ronald & Werner zouden deze positie ook niet meer afgeven.
Het werd wel een komplete glij partij, zodra men iets teveel gas gaf op het verkeerde moment stond je gelijk in de verkeerde richting, dit alles werd nog erger toen het weer begon te regenen. P.K.die Arkel niet als 1 van haar favorieten banen beschouwd om zelf te rijden, vond dit blubberrijden wel leuk, ze vond het ook wel leuk omdat ze menige combinatie wist in te halen. Het wedstrijd verloop was dan ook voor sommige zeer verrassend want Marcel & Clemens Grondman starte als 3de maar finiste als 21ste, Ad & Karel daar in tegen starte als 14de en werden 5de, Bert & Nico starte als 17de en behaalde een 7de plaats, ook Ton & Jeroen hadden deze stijgende lijn van de 21ste naar de 10de plaats, zelfs Ik & Loes starte als 22ste hebben zelfs nog 15de gezeten en na een klein foutje werden we 18de, maar niet alleen de Grondmannetjes hadden dit blubberrijden niet onder de knie, ook de Steenbergjes gingen van een 4de plaats in de 1ste ronde naar een 19de plaats bij het afvlaggen. Ondanks dit slechte weer konden alle klasse 2 manches rijden, maar terwijl de zijspannen in de fuik stonden voor hun 2de manche brak er een wolkbreuk los en was er niet meer terijden, dus werd er besloten deze af te lassen en de 1ste manche tevens als dagoverwinning te laten gelden.

Nu krijgen we een avontuur waar Ik op zich een heel boek over zou kunnen schrijven en wel Oubenice in Tsjechoslowakye waar normaal ieder jaar een internationale wedstrijd verreden werd maar nu een G.P.wedstrijd met als bijprogramma de Quads en zijspannen die niet met de G.P.mee mochten rijden, zo ook wij in eerste instantie, we hadden een afvaardiging van de club,maar de bond stak er een stokje voor.

Maar Bert & Nico hadden het wel voor elkaar gekegen, zij mochten wel mee doen, P.K. die voor deze wedstrijd d'r vacantie al had vast gezet wilde toch wel gaan, zo ook Ad & Anita, we hadden dan ook afgesproken om met z'n allen met Bert v.d.Donk mee te rijden en z'n allen waren Bert zelf, Nico met vriendin Kristel, Piet Voets, Henk v.d.Doelen, Siep d.Wit, Ad, Anita en Ik zelf dus.Met 9 man en 1 zijspancombinatie op weg naar Tsjecho, het was erg gezellig onderweg, totdat we net over de grens van Tsjechye een aanrijding kregen, het was inmiddels gaan regenen, 11uur s'ochtends een vrouwtje (duits) was met haar Ford Granada naar beneden komen rijden, reed iets te hard naar haar zin, wilde afremmen maar schoof door en kwam tot stilstand links voor tegen Bert z'n bus, daar stonden we dan op een berghelling, Ford totaallos en bij de bus het voor terrein krom,wiel er naast, stuurhuis beschadigd en uiteraard ook blikschade. Vanaf dit moment zijn we met de hele ploeg het verkeer aan het regelen geweest tot smiddags 16.00, we zorgde dat het opgaande vrachtverkeer door kon ,want als die stil vielen duurde het een kwartier voor ze ons voorbij waren, zo steil was het daar. Ondertussen was Bert met die mevrouw en de politie die pas om 14.00 ter plekke waren de boel gaan regelen en die zelfde politie liet ons daar staan, want die vonden dat wij het verkeer wel erg goed regelde.Inmiddels was Siep met Wil v.d.Laan meegereden naar Oubenice om daar ander vervoer te regelen, want onze bus zou naar Duitsland terug getakeld worden.Siep kwam dan ook terug met het mercedez busje van Franta (de organisator van de tsjechiese G.P.)en terwijl wij onderweg waren met 9 man + zijspan in een mini busje,zagen we dat het bij nog een stel Nederlanders niet goed was gegaan en wel met de bus van Hugo d.Vries, maar Hugo zelf was er niet bij , de bus werd bestuurd door Leo d.Vries en naast hem zat Andre Visser, ze waren gelukkig ook ongedeerd maar van de bus was weinig over en deze werd wel op een heeeeeeeeeel bijzondere manier terug gebracht naar Nederland.

Nadat Hugo het gehoord had, heeft hij gelijk naar het thuis front gebeld en geregeld dat er een Zurelvrachtwagen, de Zurelbus kwam halen en helaas was ik net te laat met foto's nemen, dus zie je de bus er alleen maar instaan, maar het erin rijden was een vak appart.
Inmiddels hadden wij in Pribram een hotel gecharterd, dus onderkomen hadden we, de motor van Bert bij Ben v.d.Laan afgeleverd, van uit hier kon Bert sleutelen en Ben zou ook later de motor mee naar Nederland nemen, dit kwam mooi uit omdat Ben ook alleen maar was komen kijken en er ook niet mocht rijden.

Zaterdag ochtend met z'n allen ontbeten (na de avond ervoor gefeest te hebben) al hadden we wel even op Bert & Piet moeten wachten, want die hadden zich verslapen, we waren dan ook iets te laat op het circuit, de motor had voor 11.30 gekeurd moeten zijn, dankzij Frits 1 van de Nederlandse juryleden konden ze de motor als nog laten keuren, zodat ze toch mee mochten rijden, zondag dan wel te begrijpen, want de zaterdag was voor de G.P.mannen. Op het circuit werden we geheel verzorgd door Tonia de vrouw of toen nog vriendin van Cor v.d.Laan.

Het werd een super gezellige dag, met mooie kwalificatie wedstrijden en op Mike Bens na hadden alle Nederlanders zich gekwalificeerd.
Na dit gebeuren was het tijd om naar het hotel in Pribram terug te keren, een gedeelte van onze ploeg werd door een bereidwillige nederlander naar het hotel gebracht, want de rest had een taxi kunnen bemachtigen, omdat we zelf geen vervoer hadden. Terug naar de Feesttent was dus ook geen optie, dus zijn we maar na het eten en douchen de Disco van het hotel ingedoken, ook niet slecht.
De volgende ochtend was de taxichauffur keurig op tijd, zodat we op tijd op het circuit waren, omdat we niet hadden kunnen ontbijten, was het bakkie koffie dat Tonia had klaar staan voor ons des te lekker. Nadat iedereen getraind had zo ook Bert & Nico kregen we net na de middag de voorstelling aan het publiek van alle rijders, zo ook van de Quadrijders en de zijspanbijklasse.

De Quads begonnen, Wil v.d.Laan had kopstart en won ook deze manche op zijn sloffen, in 1ste instantie kreeg hij nog tegenstand van Ton Maessen, maar die ging over de kop, deze wist wel de 2de manche te winnen, nadat Wil op kop de strijd moest op geven door een slecht lopende Quad. Hierna was het de beurt van de grote mannen, Bennie Jansen & Tinnie Jansen namen kopstart, in het begin werden ze nog op de hielen gezeten door de Husser met Hurkmans, maar halve wege de manche hadden ze al zo'n grote voorsprong dat ze door niemand meer in te halen waren. Garhammer & Haas werden 2des, terwijl Timke & Verhagen 6de werden.
Hierna was het de beurt aan de bijklasse zijspannen, waar Bert & Nico aan mee deden, dat was ook het moment dat P.K.er achter kwam dat ze der rolletje had volgeschoten en een nieuw rolletje in het rennerskwartier moest gaan halen, hier door miste ze de start.

Van het rijden van Bert & Nico zijn dus geen foto's want toen P.K. terug kwam waren ze al uitgevallen.
De 2de manche van de G.P.werd gewonnen door Micheal Garhammer & Ralf Haas, die hier mee ook gelijk deze G.P op hun naam wisten te schrijven, maar de sterren van deze dag waren toch wel Bennie & Tinnie, met een riante zege in de 1ste manche en een schitterende inhaalrace in de 2de, vielen ze uit met nog een half rondje te gaan door een kapotte versnellingsbak. Eimbert & Erik werden de 2de manche 2de. Dirk & Roger v.d.Lagemaat reden beneden hun kunnen, Dirk reed niet zelfverzekerd, dit omdat ze de wedstrijd hier voor op ongeveer zo'n zelfde baan er hard af waren gegaan. Na deze mooie dag brak het punt aan dat we ook nog naat Nederland terug moesten, Henk v.d.Doelen & Siep d.Wit reden respectieflijk met Timke en Dick v.Heugten terug, Anita kon met Ben.v.d.Laan mee terug, want ook zij moest dinsdag weer aan het werk.We beleven dus met zijn 6sen over Bert,Piet,Nico,Ad,Kristel en P.K. Na een goede nachtrust waren we om 9.00 in de ontbijtzaal.maar er was niets te krijgen, zelfs geen glaasje melk, maar we waren er nog niet, want na het hele weekend in taxi's rondgereden te hebben ook geen taxi te krijgen en we moesten toch naar de grens zien te komen, want net over de grens stond Bert z'n bus voor ons gemaakt en al, als het goed is.Om 11.00 was het de hotelportier gelukt een bus te organiseren,als we maar in Duitse marken zouden betalen.Al deze toestanden kwam dan ook omdat de dag hier op alles dubbel zo duur zou worden, zodat ze bijvoorbeeld de volgende dag voor een glaasje melk 2x zoveel kregen, dit kon er ook nog wel bij, dat moesten wij ook weer treffen, terwijl we al zo veel mee gemaakt hadden.Na ongeveer een kwartier te hebben gewacht buiten stopte er een touringcarbus van 46 personen voor het hotel, dat bleek dus ons vervoer te zijn, nou we hadden in iedergeval plaats zat en de reis was dan ook zeer comfortabel tot 7km voor de grens, toen stonden we muurvast, na ongeveer een uur stil te hebben gestaan (bleek een vrachtwagen staking te zijn) hadden we besloten de rest te voet af te leggen, We hadden wel veel bekijks, bepakt en bezakt langs die rijen auto's te lopen en het viel niet mee want het was bergje op bergje af, net voor de grenspost stond een crossbus en Nico ging vragen of wij tot over de grens met hem mee mochten rijden, dit bleek niemand minder dan Andreas Lenherr tezijn die gelukkig maar met 2 man er in zaten, dus mochten we mee, hij zette ons in het eerste de beste dorp af bij de garage waar Bert z'n bus stond.Daar bleek de volgende telleurstelling op ons te wachten, er was niets aan de bus gedaan, sterker nog er waren zelfs geen onderdelen.Toch kon niemand ons goede humeur afpakken, legde ons bij de situatie neer en zijn een hotel gaan zoeken en eerst in sinds dagen weer fatsoenlijk gaan eten.Daarna is Bert een wagen gaan huren voor de volgende dag, inmiddels dinsdag ochtend na het ontbijt de taken verdeeld, Bert & P.K. zouden naar een advocaat gaan die voor Bert z'n verzekering zou regelen en daarna naar Nurenberg rijden om zelf onderdelen te halen. Piet,Ad en Nico zouden de kapotte onderdelen van de bus gaan slopen, want ook dit was nog niet gedaan. Bert & P.k.waren om 17.00 terug met een veerpaket, stuurhuis enz..... P.K.had wel 7 kleuren gescheten van angst om zo met een gangetje van 200km in een Opel vectra door Duitsland heen te scheuren, maar het was gelukt.s'Avonds om 19.00 was het zover de bus was profisorisch gemaakt en we konden huis waards, toen we dachten alles te hebben gehad begon de bus raar tedoen, de turbo viel steeds weg,zonder gereedschap konden we niet veel, want Bert z'n gereedschap stond bij Nak thuis want dat was de gene die ook Bert zijn motor mee had genomen.Na angstaanjagende taferelen te hebben mee gemaakt met het bergje op, bergje af kwamen we midden in de nacht op een parkeerplaats terecht waar gelukkig nog een vrachtwagenchauffeur wakker was, P.K. er op af om aan deze man tevragen of hij soms wat gereedschap bij hem had.In eerste instantie dachten we dat het de uitlaat was die half dicht zat (ingedeukt) maar het bleek dat de toevoerslang van de turbo eraf lag, een fluitje van een cent dus.Daarna zijn we gaan blazen, we vlogen zomaar over de weg,dit alles omdat Piet Voets woensdag ochtend om 7.00 op z'n werk moest zijn, dit lukte op 1 kwartier na, woensdag ochtend om 11.00 waren Ad & Ikke weer in Gorkum, al met al had ik het nooit willen missen ondanks alles.
Word vervolgd.