Zijspanteam La' Pral

Dutch sidecar motocross team

Deel 21 | 1990 Deel II

 

Ik zit nog steeds in het jaar 1990 en wel bij de laatste G.P.van dit jaar in het Duitse Strabbessenbach 29/30 september en aangezien dit van uit Nederland best een aardig stuk rijden was, hadden we besloten met de personenwagen te gaan. We hadden Ben v.d.Laan onze tent meegegeven zodat hij een plaatsje op het rennerskwartier zou verzorgen en dat we bij hun in de bus + caravan mee zouden eten & drinken, Ben zou hier namelijk demonstratie rijden met zijn Quad en ging dus eerder. Toen wij Rene, Anita , Ad & P.K. zaterdagochtend aankwamen waren we precies op tijd voor de koffie, hierna werd er aan de overkant van ons statiefoto's gemaakt van de Zwitsers P.K. zag d'r kans en maakte er ook een paar .

Van links naar rechts Hans & Fritz Granicher, Christoph & Andreas Husser en Andreas Fuhrer & Hans-Rudolf Stettler.
Het zou een zeer spannend weekend worden, want voor het eerst na Ton.v.Heugten kon er een Nederlandse combinatie Wereldkampioen worden, eindelijk geen Zwitsers als alles goed zou gaan. Benny Jansen weer rijdend met Frans Geurts v. Kessel moesten de 1ste manche bij de 1ste drie eindigen en dan zouden ze de nieuwe kampioenen worden en de troon overnemen van de Gebr.Husser, die de laatste G.Ps toch weer samen reden nadat in het begin van het jaar Andreas eigenlijk gestopt was. Maar er waren nog meer Nederlanders van de partij zoals Eimbert Timmermans & Erik Verhagen die een mooie 5de plaats moesten zien veilig te stellen, zodat ze voor het nieuwe seizoen verzekerd zouden zijn van een G.P.plek (1ste 5 van dit jaar mogen automatisch meerijden). Dirk v.d.Lagemaat moest het zonder zijn bakkenist Roger doen, die wel aanwezig was maar dan in een rolstoel, waar hij tijdelijk aanvast zat, Dirk reed dus met Silvio d.Bresser (de zoon van Harry)
en zij wisten zich te kwalificeren, iets wat Andre Herms niet voor elkaar had gekregen, want ook Andre reed met een vreemde bakkenist, niet met Harry d.Bresser, maar met een Oostenrijker ?, ze stonden wel 1ste reserve en zouden later de 2de manche meerijden, omdat een andere Nederlandse combinatie Jan Bakens weer rijdend met John Michielsen ruzie kregen halvewege de 1ste manche en Jan gewoon de baan uitreed terug naar het rennerskwartier. Dik v.Heugten reed weer met Sies Hurkmans die even een uitstapje had gemaakt naar Christoph Husser, Dik reed gelijk een stuk beter, ze werden de 1ste manche 14de en de 2de manche waren ze zelfs de beste Nederlanders met een 6de plaats.Maar terug naar de 1ste manche, de start verliep prima en Benny & Frans zaten er goed bij, nu nog 40 min. duimen en we weten het.

Naar verwachting kwamen de thuisrijders Michael Garhammer & Ralf Haas als 1ste door, maar op de 3de plaats waren het Benny & Frans net achter Walter Netterscheid & Lothar Jehle, Timke & Erik zaten ook niet slecht, maar zouden even later uitvallen met een kapotte versnellingsbak, dus hielden wij ons hart vast dat zo iets niet met Benny & Frans zou gebeuren.Ook Eimbert & Erik stonden de Mannekes aan te moedigen en jawel na 1 manche gereden te hebben werden Benny & Frans in de Duitse G.P. wereldkampioenen. De dagoverwinning ging naar Garhammer & Haas. Hier onder zie je de eindstand van W.K.

In Lichtenvoorde 14-10-1990 was bijna het hele La'pral Team aanwezig, alleen wel allemaal als toeschouders, geen van de 2 teams kwamen aan de start, omdat Ad geen bakkenist had, want Karel zijn ouders waren 25 jaar getrouwd en P.K. reed nog steeds niet i.v.m.der sleutelbeen, even dacht men dat Ad wel met Loes zou rijden, maar Loes was degene die dat niet zag zitten.

Start van de 1ste manche verliep prima, de Gebr.Nijman namen kopstart (nr.8) ze waren ook de grootste kanshebbers voor de nationale titel Bert v.d.Donk & Nico d.Heijer waren er op gebrand om nog meer punten op Ad & Karel te pakken omdat deze niet meededen, dit de laatste competitiewedstrijd was en ondanks dat  ze hun al voorbij waren in de stand, deels door een rechtstreeks duel, maar meer en deel door de gemiste wedstrijden van Ad & Karel, maar dit mocht de pret niet drukken voor Bert & Nico want wat op papier staat geld tenslotte. Herman & Harry v.Lit moesten hun 3de plaats in de totaalstand vast zien te houden of zelfs 1 plaatsje opschuiven, de 1ste plaats was niet meer mogelijk. Daam v.Dijk & Gerard Vink waren te laat in het seizoen begonnen om nog voorin de strijd mee te kunnen dingen.

Na lichtenvoorde was de eindstand van de Nationale zijspannen bekend zie hier onder.

In Varseveld 20-10 werd de 1ste Teamcross verreden, later zou in Heerde de 2de verreden worden.De bedoeling was dat er een Bert v.d.Donk team geformeerd zou worden. door Bert & Nico, Ton & Jeroen, Jack & Rogier Vlot (i.p.v.Patricia & Loes) en Ad & Karel.
Maar helaas de teammanager werd 1 dag van te voren ziek , de rest is toch gegaan en al daar werd Bert vervangen door Theo d.Vries, die op zijn beurt op de bonnefooi naar Varsseveld was gekomen zonder team. Hier door was het 4 tal compleet, het enige was dat we nu ook de shirts  van v.d.Donk niet hadden, maar hier had Jack een oplossing voor, hij had namelijk heel veel eurolshirts bij zich.
Dit zijn maar 3 teams maar er waren er in het totaal 10 x 4 en ondanks dit grote aantal viel de start van de 1ste manche niet tegen, Ad & Karel die van de 2de startrij af moesten starten hadden geen slechte start, maar moesten Erik Bruil & Philip Magnin ontwijken, die op hun beurt een combinatie moesten ontwijken die op hun kant lag, het ging allemaal net goed. Jack & Rogier wisten via de buiten kant het tumult te omzeilen, zo ook Ton & Jeroen, maar vooral Theo deed het prima hij kwam als 4de de 1ste ronde door.De grote pechvogels die met de start op z'n kant lagen waren niemand minder dan Gerton Kops & Pierre v.d.Venne. Inmiddels was Theo die zo goed van start was gegaan uitgevallen, gelukkig tellen alleen de 1ste 3 van een team, zodat het uitvallen van Theo geen grote ramp was voor de overige teamleden.
Inmiddels waren Ad & Karel de beste van hun team, ze waren van de laatste naar de 21ste plaats gereden, ondanks dat je in Varsseveld moeilijk kan inhalen op het startterrein na.

In de 2de manche was er aanmoedegingsversterking gekomen in de personen van Kees Heuvelman & Martin v.Genderen, die gelijk P.Ks taak als teammanager overnamen, zodat ik weer foto's kon nemen.Ook deze manche waren Ad & Karel de beste van hun team, maar dit keer wisten alle leden van hun team uitterijden, ook Theo dus. Het team vam KTS behaalde de 1ste plaats in het totaal, bestaande uit : Wim Verweij & Andre Godschalk/Wim Gouweleeuw & Ron Verweij/Hugo d.Vries & Andre Visser en Evert v.Olst & Henk Tessemaker. Tolaal 2des team de Beugel Boys bestaande uit : Wim Hones & Ron Varga/Rudy t.Hoopen & Peter Bloem/Hans Pol & Joop Mensink en Marcel & Clemens Grondman. Tenslotte als 3des team MC Harfsen1 bestaande uit : Tonny t.Have & Rob Lucassen/Jan Vos & Donald Verweijmeren/Theo Kl.Lankhorst 7 Edwin Rietman en Gerard Berends & Harry Braakhekke. Het Eurol team werd 8ste van de 10.
Voordat we de 2de Teamcross zouden krijgen hadden we eerst nog de Veronica Strandrace op 27/28-10 en wel het 10de jaargang, er was dit jaar een groot programmablad uitgegeven en hier stond ik zelf ook in vermeld, lachen zie laatste regel van het stukje hier onder.

Gelukkig waren dit jaar de zijspannen weer aanwezig bij het grote strandspectakel,we waren er met een hele stoet naar toe vertrokken, bestaand uit onze van Hoolbus, de bus van Bert, de Campers van Walter Budgen,Howard Roodhuizen en Arie de Jongh, na een plek te hebben gevonden waar we allemaal bij elkaar konden staan, was het eerst tijd voor koffie,daarna de papierzooi die we bij de inschrijving hadden gehad doorgenomen, ik had nr.60 gekregen,Ad nr.96 en Bert nr. 91(leuk he) Daarna werden de motors klaar gezet voor de keuring en training, de sfeer zat er al goed in en het weer zat ook aardig mee, P.K.had voor deze race de dikke 1000 weer eens uit de schuur gehaald, de training zaterdag was op een verkort circuit en na het trainen was het met de hele ploeg spaghetti eten, hierna hebben de mannen de vaat gedaan, ook alleen maar zodat ze sneller na het Snuitje konden om een biertje te gaan drinken. Van zaterdagavond tot plusminus zondag 4 uur is het bere gezellig geweest. Zondag ochtend had gelukkig niemand een kater of lieten ze het in iedergeval niet blijken.
Nu moest de strandrace nog beginnen, de wedstrijd althans maar voor ons kon het weekend al niet meer stuk.De 10de jaargang werd gewonnen door Jan bakens, voor Ad was dit zijn beste resultaat bij de strandrace en al gold dit voor mijn niet, waren we wel bij dat we hem uitgereden hadden, zie uitslag hier onder, helaas zijn de bakkenisten niet vermeld.

En toen hadden we de 2de Teamcross in Heerde 10-11, helaas kon Ik er niet bij zijn want ik moest werken,maar mijn vervanger was niemand minder dan Broer Kees, dit keer was Bert er wel bij en werd er ook in de v.d.Donk shirts gereden. Br.Kees kreeg een zware taak zou blijken, want Karel was al te laat , de zijspannen waren namelijk al opgeroepen voor hun training, terwijl Bert & Nico al klaar stonden
om te trainen kwam Karel aan lopen en aan hun vroeg waar de v.Hoolbus stond, maar Ad, Rene', Anita en br.Kees waren met de personenwagen gekomen,dus moest Karel zich in de openlucht verkleden, toen hij klaar was wilde ze gaan trainen, dus zowel Ad & Karel, als Bert & Nico namen aanstalte om te gaan toen hun teamgenoten Ton & Jeroen al weer terug kwamen en zeiden dat de training al achter de rug was, toen kwam Theo teammaat nr.4 nog vertellen dat hij ook niet getraind had, want z'n motor was al kapot, dus kan je wel stellen dat Br.Kees een trotse teammanager was ! Het team bestond dus nog uit nr.81 Bert & Nico nr.83 Ad & Karel en nr.84 Ton & Jeroen.
In de wedstrijd maakte ze het nog bonter, Ad & Nico zaten er de 1ste manche nog het beste bij, maar Ad liet z'n motor afslaan, na een tijdje trappen deed hij het weer, net toen Bert & Nico aan kwamen rijden, terwijl ze in het zelfde team zaten (vandaar teamcross)werd dat vergeten zodra ze elkaar zagen en kwam de onderlinge strijd weer naar boven (kleuters zijn er niets bij) Want zowel Ad op Bert, als Bert op Ad
is als een stier op het rode doek, Ad gaf dus gas en gooide voor Bert de motor de baan weer in, zodat deze er niet langs kon, het resultaat was dat Ad, Bert en jawel ook Ton (het complete team)achter elkaar stilstonden.Uiteraard moesten ze er zelf om lachen en vervolgde ze snel weer de wedstrijd. Helaas 2 ronden voor het eind moesten Bert & Nico het rennerskwartier opzoeken, zodat er nog Ad & Karel en Ton & Jeroen overbleven.
   
Er gingen dus de 2de manche maar 2 combinaties van onze 4 van start, maar ze wisten wel de finish te halen, ondanks dat er veel minder teams aanwezig waren dan in Varseveld was het,het Team v.d.Donk niet gelukt een beker in de wacht te slepen. De 3de manche (kantine) was het hele team weer compleet en ik denk als ik zo van Anita gehoord had, dat ze zich de 1ste en 2de manche gespaard hadden om de 3de manche te kunnen winnen en dit lukte ze nog wel zonder moeite. Terwijl de Boys aan het Teamcrossen waren, was ik al bezig met het nieuwe seizoen, ik had inmiddels een ander frame gekocht, maar dat bleek de miskoop van het jaar te zijn, niet omdat het frame slecht was, maar het 4 takt blok paste er niet in.(lekker slim he !) Als ik ons blok erin wilde krijgen moest het hele frame verzaagd worden.Toen kwam onze nieuwe sponser voor seizoen 1991 met een voorstel, de nieuwe sponser was niemand minder dan Bert v.d.Donk en aangezien hij zelf ook nog crossd enwel met een KTM 2 takt zei hij : hang mijn reseve blok in je nieuwe frame en probeer het eens met een 2 takt. Eigenlijk was dit een vloek voor mijn, maar bij gebrek aan geld toch maar op zijn voorstel in gegaan

Brascross Lierop 18-11-1990 moest de vuurdoop worden, maar bakkenist Cor v.d.Bijl kwam niet opdagen (later zou blijken dat we elkaar verkeerd begrepen hadden oorzaak drank) Maar Ad zou deze brascross weer met Martin v.Genderen rijden dus dat maakte een hoop goed was het niet dat de koppeling van de Zabel in de training er al uitlag, kei verbrand dus.Omdat P.K. toch niet kon rijden zouden Ad & Martin op haar motor rijden, maar aan de motor bleek het een en ander nog niet te kloppen waar onder o.a.de vering. Na de start van de 1ste manche zaten ze dan ook gelijk tot aan het achterspatbord vast, dus dit ging het ook niet worden en zijn we maar feest gaan vieren in de biertent, dat was wel grote klasse. De 2de brascross werd verreden in Heeswijk 1-12-1990, hier zou Ad met P.K.& Anita rijden omdat Martin niet kon en hier was dus Bijltje aanwezig om bij P.K.in de bak te gaan 14 dagen te laat dus, met Cor maakte ik een andere afspraak(Oliebollencross)want afspraak is afspraak dus werd er gewoon met Ad gereden, er waren een groot aantal deelnemers, maar de start van de 1ste manche verliep goed, we reden met de dikke 1000, die had tenslotte ook de strandrace overleefd, hij rookte alleen een beetje en je kreeg hem niet meer in de hoogste versnelling, maar dat kon de pret niet drukken.

Terwijl wij als 2 rijders met elkaar reden, bakte Loes bij Harry d.Bresser oftewel 2 bakkenisten en dat ging ook niet verkeerd. 1 van de oude bekende die ook meereden waren Jan v.Heugten & Matje Kiggen, ze reden met een door Jan zelf opgebouwde oude Norton, het zag er dan ook puntgaaf uit, het reed ook goed tot hij te warm werd toen begon de ontsteking overteslaan.

P.K. hield het buiten verwachting goed uit, na 10 min was het toch Anita der beurt,maar na 2 ronden gaf ze het weer over aan P.K.die 2 laatste ronden waren wel het zwaarst,maar we finisten, net zo als Harry & Loes.Omdat Ad de 1ste manche in het begin met P.K.aardig door gereden had en niet meer aan de dikke 1000 gewend was, had hij aardig last gekregen van z'n arm, als gevolg dat er besloten werd dat P.K.
de 2de manche zou rijden met Theo d.Graaf de vriend van Loes waar ik al meer meegereden had, maar die eigenlijk met Hugo d.Vries zou rijden die niet was opkomen dagen,wat hebben die inters met afspraken???? Met Theo & P.K. ging het dan ook prima, ze wisten nog aardig wat concurenten in te halen, Theo wist het moe maar voldaan tot een goed einde te brengen.De 3de manche in het cafe van Br.Blommers was helemaal een succes met alles erop en eraan, muziek,bier,dansen en zelfs een goed heiligman (sinterklaas)
Reek 30-12 de Oliebollencross werd verreden de laatste zondag van het jaar en hier was het dan zover, na 2 mislukte afspraken ging P.K.voor de 2 de keer in haar crosscarriere met Cor v.d.Bijl rijden enwel met de nieuwe motor waar ze voor het eerst in Lierop mee zouden rijden. In de training bleek dat ze aardig met de motor overweg kon, het scheelde ook wel dat ze al eerder op de 2 takt van Ad gereden had.
De start van de 1ste manche was een fiasco, de motor ging niet van zijn plek,tewijl we op de 1ste startrij stonden, we gingen dan ook als laatste weg, maar het rijden ging voortreffelijk en ze kwamen dan ook als 19de door in de 1ste ronden.

De 1 na de andere combinatie moesten het afleggen voor hun en zo wisten P.K.& Cor van de laatste naar de 6de plaats te rijden, ook al was dit in de hobbyklasse (Cor had geen start bewijs meer en ging met Timke mee als monteur naar de cross)was dit toch een voortreffelijke prestatie en ik denk dat er menig een P.K. nog nooit zo hard hadden zien rijden.P.K. had wel door kunnen blijven rijden, toch was het maar goed dat de finishvlag viel, want in de laatste ronde was P.K.de demper van d'r motor verloren. Ik gelijk op zoek gegaan naar de demper en na het hele circuit te hebben rond gelopen net na zo'n manche (toen was ik nog redelijk jong)ben ik zonder resultaat naar het rennerskwartier terug gelopen en daar bleek dat een toeschouwer de demper al bij Ad afgegeven had.
Bert & Nico reden met de startbewijshouders mee, maar een kans om echt goed te scoren hadden ze niet, want er reden ook veel Inters mee zoals Timmermans,Jansen en de Bensen die onderhand op dit circuit geboren zijn. Ook Wim & Rina Hakkesteeg waren van de patrij, Rina zou eerst met haar vader Thijs v.Zanten bij de Hobbyklasse rijden, maar Pa v.Zanten had er toch maar van afgezien.

De start van de 2de manche was heel wat beter 5de van kiet, maar achter op het circuit ging er een combinatie voor hun over de kop, door dat het zijspan weer terug klapte,hierdoor kwam PK met de linker hand klem te zitten tussen haar stuur en de bak van die andere.Voordat ze weer verder konden rijden waren er al weer heel wat voorbij gegaan,toch wisten PK en Cor de 2de manche uit te rijden en ze had zelf zoveel schik ondanks de opgelopen dikke stijve vinger dat ze in het renners kwartier een grote mond had en zei dat ze de manche bij de senioren ook wel mee kon rijden.Die grote mond werd gelijk gesnoerd want Ad zei dat is geen probleem ik leen even een stuur bij Bert en je kan er weer volop tegenaan. PK begon wat terug te krabbelen niet zo zeer voor het rijden maar omdat ze niet zo brutaal van aard is om gewoon bij de senioren aan de start te gaan staan.Cor wist de oplossing hij reed de motor naar de fuik en het starthek toe zogezegd zo gedaan.Het ging niet slecht en hadden nog zelfs wat combinaties achter hun maar de laatste ronden werden wel zwaar.Toch was ze zeer tevreden met de prestaties van deze dag en hadden lekker gereden,nu moest de eigenlijke 3de manche nog beginnen waar het hele la'pral team altijd aan meedoet,ook die werd in goede beschonkenheid goed afgesloten.Dit was een mooie afsluiting van het seizoen.
Word vervolgd, maar pas later dit jaar,want van af volgende week ga ik weer verder met het heden.