Zijspanteam La' Pral

Dutch sidecar motocross team

Deel 27 | 1994 Er positief tegen aan

 

We zijn er in 1994 weer positief tegen aan gegaan , een goed begin was dat ik een brief kreeg van Theo de Graaf die samen met Loes mijn ex-bakkeniste op vacantie was in Hongarije, dat zij ons dit jaar gingen sponseren.Ook deze brief heb ik nog steeds,ook al omdat hij begin met : Wie had dit gedacht, Theo die zelden of nooit iemand een brief schrijft.Er stond ook in de brief dat er geen reclame op het voorschild hoefde, dat vond hij maar onzin, maar we hadden wel een nieuw voorschild gemaakt met de andere sponsers.


Dan hadden we ook een nieuw onderkomen als crosswerkplaats , het pakhuis naast mijn eigen huis, waar ik inpandig naar toe kan en van mijn eigen is, maar waar nooit geen zijspan naar binnen kon. De deur was namelijk te smal, maar dankzij Ben v.d.Laan & mijn vader was dit in 1 nacht opgelost. Pa had het voorberijden werk gedaan, de pakhuisdeur+kozijn nagemaakt maar dan iets groter, toen is Ben gekomen met een diamantslijpapparaat en heb er een stuk muur uit geslepen, nieuwe kozijn + deur er in, klaar is kees. Dit alles moest dus s'nachts gebeuren omdat er uiterlijk aan de huizen in Gorkum niets veranderd mocht worden, ook al is het je eigen huis.

In ons nieuwe pakhuis (beetje kleiner als voorheen) zijn we gelijk begonnen met het strippen van de motor, geld voor een nieuwe hadden we niet, dus dan maar een nieuwe look.Het gehele sponsergeld van Boomkwekerij de Einder werd besteed aan nieuw plasticwerk enz....
Het zijspan dat van orgine zwart/wit was zou in 1ste instantie paars worden dat vond P.K. apart, maar aangezien niet al het plasticwerk in die kleur verkrijgbaar was, werd het hard rose.

De 1ste wedstrijd van dit jaar werd verreden in Heerde 5-3-1994 en naar mate de bus ons vorig seizoen met de 1ste wedstrijd in de steek liet, was hij dit keer gelukkig wel van de partij, ondanks dat deze wedstrijd op zaterdag verreden werd waren er toch zo'n slordige 36 zijspanduo's aanwezig. Het zijspan stond er prachtig bij, maar of hij het ook nog zou doen was de vraag? We hadden er namelijk het reserve blok van Ad ingehangen en dat had al een tijdje op de werkbank gelegen. Maar hij startte, de training ging perfect, ondanks dat P.K.& Cor dit jaar nog geen meter gereden hadden, ook de 2de training ging vanzelf, hoewel de baan al aardig zwaar geworden was. Van de training zijn geen foto's gemaakt, omdat onze Anita er niet bij was want die moest gewoon werken, Cor was trouwens op eigen gelegenheid gekomen, die had namelijk s'avonds een feestje.
Toen was het tijd voor de 1ste manche, er moest een nummertje getrokken worden voor de startpositie, aangezien wij meestal als laatste naar de fuik gaan, was er nog maar weinig keus over, maar Guus Geluk trok nummertje 1 dus mochten we als 1ste naar het starthek.
Ondanks dit was de start niet best, maar P.K & Cor wisten de 1ste bocht een hoop goed te maken, omdat er een hoop combinaties op elkaar knalde en zij er rondom heen wisten te sturen, ze kwamen de 1ste ronde dan ook als 12de door, Ad die aanstond tegeven was daar zeer trots op.

Deze foto is gemaakt door Toine Wijne die met Cor mee was gekomen en waar P.K. op ingespeeld had of hij zo vriendelijk wilde zijn om een poging te wagen, zodat we toch wat als aandenken hadden van deze wedstrijd en dit viel niet tegen voor iemand die nog nooit gefotografeerd had. Het rijden ging gewoon goed tot dat P.K. der roll off van der bril kapot trok en zij genoodzaakt was der bril af te doen.
In Heerde is dit niet echt bevoordelijk om zo iets te doen, toch viel het eindresultaat niet tegen, we werden 18de van de 30tig gefiniste.

Terwijl Ad & Rene'de motor weer gereed aan het maken waren voor de 2de manche ontdekte ze een winkelhaak in het blok (zie foto boven)
We waren hierdoor genoodzaakt de 2de manche langs de kant door te brengen, iets dat om den donder niet mee viel.

De teleurstelling was van hun gezichten af te lezen, hier moest Toine zonodig ook een foto van maken, maar live must go on en als je het positief bekijk kon Cor op tijd naar zijn feestje, mits hij niet z'n licht had aanlaten staan van zijn Ascona, deze gaf geen kick meer, de accu was zo leeg dat overstarten ook niet hielp, maar aanslepen bracht de uitkomst zo dat hij toch nog op tijd op het feest kon zijn. Ondanks dat ze maar 1 manche had kunnen rijden was P.K. toch dik tevreden, want ze had lekker gereden, dit vond Rene' een reden om Ad & P.K. uit te nodigen voor een etentje bij de Diamant (thais-kantonees restaurant) in Epe en dat was zalig, minder was het dat we op de terugweg een lekke band kregen met de bus en met onze volle buikjes nog aan de slag moesten.
Halle 13-3-1994 was wedstrijd nr.2 normaliter is de 13e mijn geluksgetal omdat ik zelf op vrijdag de 13de geboren ben, maar dit keer was de 13e echt zo'n shit dag. Het begon s'ochtends vroeg al, het stortregende dus de animo was ver te zoeken, Cor was ook al alles behalve gemotiveerd, hij bood P.K.(die achter het stuur zat) al FL25,- aan om bij Nijmegen te keren, bij Doetichem was het al FL50,- geworden en sterker nog net voor de inschrijving in Halle was hij al bij FL75,- aanbeland, maar na 2 bakkies koffie en een goed gesprekKnipogende emoticon had teammanager Ad zijn team weer helemaal gemotiveerd. (maar niet heus) ondanks het slechte weer waren er zat deelnemers, zowel bij de nationale als bij de senioren, alleen het publiek liet het afweten. Het circuit lag er niet zo sjofel bij, dus werd er door iedere klasse maar 1x getraind, bij mijn motor zat het 600 blok er weer in, nadat het reserve blok van Ad in Heerde kapot was gegaan, maar het was net of ik dit blok niet onder controle had, het rijden ging dan ook voor geen meter.De start in Halle was net zo slecht als in Heerde, maar nu stonden we op de 2de rij, dus iets minder erg, toch konden we ook dit keer weer profiteren van een opstopping, dit verknalde ik weer door de motor af te laten slaan, dan kreeg ik hem niet van spoor veranderd toen we eenmaal weer aan het rijden waren, dus al met al de 13de dus, maar we hebben de 1ste manche uitgereden en waren niet eens laatste, 29ste van de 34 gefinisht. Deze manche werd gewonnen door Robert Vels & Bart Notten, 2.Wilfred v.Werven & Bart Notten jr, 3.Eric Bruil & Philip Magnin

Terwijl P.K.in een hoekje zat te mokken op d'r eigen, waren Ad & Rene' alles weer in orde aan het brengen voor de 2de manche, nadat dit gedaan was gaf Ad nog een peptalk waar o.a. in voor kwam dat er bij de senioren ook maar 3 combinaties waren die er goed over heen kwamen, de rest was ook aan het krukken.(zou het geholpen hebben!) De start van de 2de manche verliep al net zo als die van de 1ste, met als verschil dat P.K. nu met der enkel tussen 2 voetbeugels kwam te zitten, dat was even tandenbijten, maar de wedstrijd werd vervolgd, totdat bij overmaat van ramp de beugel afbrak, toen was de strijd definitief gestreden, behalve de strijd om naar huis te komen, want ondanks dat het inmiddels droog was, was de wind niet gaan liggen +/- 9, we hadden hem tegen en aangezien de v.Hool bus vierkant is van voren was hij niet vooruit te branden, we gingen met een gang van 50km over de rijksweg, ik zweer je dan kijk je meer in de achteruitkijkspiegel dan voor je.Toen hebben we besloten waar het kon de binnenwegen maar te nemen. Maar even terug naar de 2de manche, deze werd gewonnen door Eric Bruil & Philip Magnin, 2.Herbert Enzerink & Han Roenhorst, 3.Pierre v.d.Venne & Rob v.Boekel.
Gorinchem april 1994 waren we weer bezig met het opknappen van Ad z'n oude 4takt Yamaha, hij was helemaal uit elkaar gehaald, super gepoetst door Ad himself, schockers moesten nog naar Hulco, even naar Henk v.d.Doelen gegaan of Henk tussen zijn spullen nog iets bruikbaars had voor ons en ja hoor Henk had dat.

Nu konden we weer aan de wederopbouw beginnen, dit alles omdat P.K.& Cor ook veteranenwedstrijden mee wilde gaan rijden.

Nederweert 17-4-1994 werd de 1ste wedstrijd bij de Veteranen, deze wedstrijd zou eigenlijk 2de paasdag verreden worden, maar door de slechte weersomstandigheden was hij verzet. Op deze datum kon Anita er weer niet bij zijn, vandaar dat er geen foto's van de wedstrijd zijn.
Waar wel foto's van zijn is ons nieuwe La'pral Teamlid genaamd Zabel de hond van Ad, wel is waar genoemd naar een motorblok, omdat dit het blok was waar Ad het prettigst meegereden heb in al die jaren, maar wat hem ook het meest gekost heeft.

Zabel z'n 1ste crossdag  verliep prima zo ook die van P.K.& Cor, de 1ste manche niet uitgereden,maar wat we gereden hebben ging prima, de reden voor het vroegtijding stoppen was dat P.K. met der knie de bougiekap er af stootte en we toen zagen dat het blok olie lekte. De 2de manche hebben we dan ook met de XT gereden, deze hadden we uit voorzorg al meegenomen, omdat het Yamahablok (ex Joop d.Hertog) wat we in de EML hadden gebouwd 7 jaar stil had gestaan.
In Betekom 30/4-1/5-1994 werd de G.P.van Belgie weer verreden en daar was het La'pral Team uiteraard het hele weekend weer bij, zaterdag om 8 uur vertrokken, bij Oosterhout Toine opgepikt, dus op naar Belgie. Uiteraard was Zabel ook weer van de partij, voor hem was het zijn 1ste buitenlandse reis. Na de tent aan de bus te hebben gedaan was het tijd voor de koffie, terwijl het koffiewater opstond ging Anita nog even met Zabel spelen.

De vrije trainingen waren s'ochtends, de kwalificaties begonnen om 16.20 de 2de om 17.20 Het was heerlijk weer, het circuit lag er prima bij (is de voorgaande jaren wel eens anders geweest) De meeste Nederlanders wisten zich te plaatsen op Hugo d.Vries &Patrick Nieuwenhuizen na, zij reden met een Luxemburgs startbewijs maar voor mijn zijn het Nederlanders, ook Hein Verdoorn kreeg het niet voor elkaar, hij had Henry v.d.Wiel aan de kant gezet en reed nu met Sies Hurkmans, of dit zo'n goede zet was ?????????
Kwalificatie groep A : 1.Fuhrer/Kaser 2.Barat/Bellaud 3.Schmid/Jehle 9.de Belgen Gunter Goovaerts/Sven Verbrugge.
Kwalificatie groep B : 1.Jansen/Jansen 2.Weinmann/Weinmann 3.v.d.Lagemaat/lucassen 4.Bens/Toonen 8.Kops/Wijs 9.v.Heugten/Visser 13.v.Werven/Dijkstra en 14. de Belgen Devoldere/Verbrugge 15.Somers/Somers.
Anita had voor het avondeten gezorgd (spaghetti) en na afloop werd traditie getrouw de vaat gedaan door Rene' maar dit keer kreeg hij hulp van Toine, dit moest uiteraard door P.K.vereeuwigd worden.

We hebben het dit keer niet laat gemaakt in de Biertent en s'ochtends kregen we al vroeg bezoek van de Fam.Bijl

We konden genieten van super weer en een mooie wedstrijd, zowel de 1ste als de 2de manche deden de Nederlanders het goed, dat we op het ogenblik geen potenciele kampioenen onder de Nederlanders hadden wisten we, maar vooral de Jansen Twins & Marco Bens met Eric Toonen lieten hun kunnen zien, ook al moesten ze hun meerdere erkennen in Andreas Fuhrer & Adrian Kaser de Wereldkampioenen van 1993, zij wisten beide manches op hun naam te schrijven, maar Jacky & Wiljam werden 2x2 en Marco & Eric 2x3
Op Hemelvaartsdag was het weer de beurt aan Vlissingen 12-5-1994 en ook dit keer hadden we weer mooi weer.

Terwijl de training goed verliep ging het met de start van de 1ste manche minder,de motor ging haast niet van z'n plek, hier door had P.K. er goed de smoor in, de 1ste paar ronden had ze er echt aan gedacht om er uit te gaan, er werd trouwens in serie gereden, wij reden in serie B
Door in de serie niet best gereden te hebben zaten Cor en ik dus in de B finale, voordat deze verreden ging worden probeerde Ad het startprobleem op te lossen. Inmiddels was Cor z'n maat Theo v.d.Zanden helemaal naar Vlissingen gekomen om P.K.& Cor te zien rijden, want hij had zulke positieve berichten gehoord over het rijden, helaas had hij de verkeerde dag uitgezocht, want tot nu toe was het rijden in 1 woord shit.

Maar niet alleen Theo was er ook uiteraard Pa & Ma Klijn, Toine met 2 vrienden en Hil de vrouw van Cor met haar moeder & kids, al waren deze laatste niet speciaal voor de cross gekomen maar voor de zee, daar werd het s'middags te koud dus hadden ze besloten naar de cross te komen kijken. De start van de B finale was helemaal triest voor P.K.& Cor (zonde van al de moeite van Ad) dit keer bleef de motor gewoon stil staan en moest Cor uitstappen om de motor een duwtje tegeven, we gingen dus als laatste weg, ondanks dit was P.K.er opgebrand om er alles uit te halen wat er in zit, dit was ook wel te zien, het rijden ging dan ook 10x zo goed, na 2 ronden zaten we 17de, na 8 ronden 13de, in de laatste ronden moesten we toch 1 plaats afstaan, maar we finisten als 14de. Toen was het tijd voor de A finale.

Net zo als altijd werd Vlissingen afgesloten met een Chinees in Roosendaal, de ploeg bestond uit Pa & Ma Klijn, Rene',Anita, Patricia en Ad die je hier onder het menu uit ziet zoeken, met de bril op van Ma Klijn, want de oogjes worden wat minder !

Even dachten we dat Varseveld 15-5-1994 in het water zou vallen, want in de nacht van zaterdag op zondag was het noodweer in Gorkum, s'ochtends regende het nog, maar de wind was gaan liggen, zodoende besloten we toch maar naar Varseveld te vertrekken. Daar bleek dat ze dat hele slechte weer niet gehad hadden en dat het er pas 2 uur regende, maar het kwam er dan ook mals uit. Met de training waren P.K.& Cor dan ook tot aan hun onderbroeken toe door  nat. Ondanks het slechte weer moest er ook hier in series gereden worden door het groot aantal rijders. In serie 1 zaten 6 senioren, in serie 2 zaten er 7, de eerste 13 nationale van iedere serie gingen over na de A finale, de rest moest de B finale rijden, zo ook de senioren, dit was beter geregeld als in Vlissingen, want de nationale reden voor het kampioenschap.
Wij zaten in serie 2 dus konden we naar serie 1 kijken, waar o.a. Irma Bruil & Rob Roes in reed.

Toen was het de beurt aan ons, serie 2 dus, ook al was de start ook dit keer niet perfect lag het nu niet aan de motor, hier had Ad inmiddels een extra koppelingsplaat bij gelegd en nu reageerde de motor prima, nu Patricia nog. Toch kwam dit nu goed uit ,konden we de puinhoop in de 1ste bocht ontwijken, dan was het inmiddels droog geworden, dus had de baan weinig geleden. Het rijden ging dan ook prima tot 1 ronde voor het eind, we zaten op de 17de plaats met 7 senioren voor ons, toen moest Wim Bastiaansen rijdend met Bernold v.Schagen zonodig een noodsprong maken om P.K.& Cor voorbij te gaan, want P.K. voor je dat is beneden mijn stand moet Wim gedacht hebben. In eerste instantie lukte dit hem ook totdat hij hier door te hard op een bocht af kwam, het gas dichtdraaide en over de kop schoot, kwam tot stilstand, maar wij konden hun niet meer ontwijken. Door deze kamikazenaktie van Wim koste dat ons 4 plaatsen, maar voor de finish wisten we er nog 2 terug te pakken.(zo lekker ging het rijden) We werden dus 11de van de nationale. In het rennerskwartier was het weer ouderwets gezellig, onze buren waren Ad Joosen & Jos Leijten, de koffie vloeide rijkelijk en terwijl Ad het filter aan het vernieuwen was zat Joos naar hem tekijken van O dit moet ik ook nog doen , terwijl hun eerder van start moesten want Ad & Jos zaten in de B finale

Verder op in het rennerskwartier werd er nog na gefeest van de dag er voor, want 1 van het Achterhoek Team was gisteren getrouwd en de rest vond dat het Bruidspaar een ererondje moest maken met het zijspan wat net zo versierd was als een traditionele trouwauto.

Onder luide aanmoedigingen reden ze een ererondje over het circuit. Hierna mochten de B finalisten zich melden voor hun start, samen met alle senioren. Op de foto hier beneden gaan van links naar rechts van start in de B finale : nr.37 Wybrand & Michel v.d.Pol, nr.87 Ad Joosen & Jos Leijten, nr.31 Patrick Greup & Joop v.d.Heuy, nr.64 Wiljam v.Vught & Pedro Voets, nr.28 Jan Willem Nijland & Rene t.Have

Met Ad Joosen & Jos Leijten ging het dit keer heel wat beter dan in de serie, ik den dat Jos minder last had van z'n kater die hij s'ochtens had.
Dan was er nog de A finale natuurlijk waar ook P.K.& Cor in zaten, eentonig om te schrijven , maar ook dit keer hadden we geen beste start, maar het rijden maakte alles weer goed, van Wim Bastiaansen zouden we dit keer geen last hebben, want die had in de serie al afgehaakt en z'n motor gelijk ingeladen, daar in tegen was het dit keer Wim Gouweleeuw & Han Jansen die er alles op alles zetten om P.K.& Cor voorbij te gaan.

Toevallig dat ze alle 2 Wim heten, zou dit karakter bepalend zijn ? maar na verschillende pogingen moest deze Wim het opgeven en liepen P.K.& Cor bij hun weg. Wij werden 18de en waren super trots op onze prestaties, zo ook onze Teammanager Ad.
De totaalstand van Varseveld is : 1.Pierre v.d.Venne & Rob v.Boekel, 2.Aart v.Bruinhorst & Arjan Harmans, 3. Eric Bruil & Philip Magnin, 4.Eric Schrijver & Paul Beekhuizen, 5.Hendrik v.Werven & Gerard Kuster, 6.Herbert Enzerink & Han Roenhorst, 7. Marlon & Martin Tieman, 8.Andre Vincent & Jarno Hofman, 9.Gerben Vruggink & Evert Jan d.Jonge,10.Jan Visser & Wiljan d.Bruin.

Na afloop van de wedstrijd kwam Irma P.K. feliciteren met der rij prestaties van deze dag en tevens hadden ze het er over dat het nu weer een tijdje zou duren voor de volgende wedstrijd was, omdat Doetinchem dat 5-6-1994 verreden zou worden wel door gaat, maar ons afgepakt is en nu de seniorzijspannen en Quads voor ons in de plek daar rijden.
Word vervolgd.