Zijspanteam La' Pral

Dutch sidecar motocross team

Deel 29 | Arkel/Betekom

 

In Arkel 30-04-1995 werd de Int.Dutch open verreden, er was een groot deelnemersveld en in de 1ste manche namem de Gebr.Janssen kopstart.

De start verliep in 1ste instantie ook goed, niets aan de hand en dat is niet altijd het geval in Arkel, maar de 1ste schans was funest, bij Timmermans brak de swingarm & Marco Bens sprong boven op hun, Marco werd daarbij behoorlijk geblesseerd.
De start moest uiteraard over worden gedaan, maar eerst moest Marco worden afgevoerd, maar ook de herstart ging niet geheel feilloos, nu waren het Jacky & Wiljam Janssen, die eerst kopstart hadden, nu in de clinche kwamen met de Gebr. Willemsen en over de kop gingen.
Er moest dus weer opnieuw gestart worden, want hoewel er dit keer niemand gewond raakte, zorgde deze combinaties + hun aanhang dat de gehele baan geblokkeerd werd, opzettelijk dus en soort afgedwongen herstart dus, want degene die toch een gaatje zagen om er langs te rijden, werden haast van hun motor af getrokken, de situatie werd dus veel te gevaarlijk.
Na vergadering in de kantine waar K.N.M.V.+rijders aanwezig waren, werd er besloten voor de 3de maal te starten, degene die de puinhoop veroorzaakt hadden kregen een geld boete. De 3de start verliep prima, dus het kan wel !!!

Dit keer was er kopstart voor Eimbert Timmermans & Andre Visser (Timmermans weer terug van weggeweest, na gestopt te zijn)
Eimbert die zijn hele crosscariere met Erik Verhagen gereden had, ging het toch weer proberen, maar nu met Andre Visser zoals eerder genoemd. Hij was het nog niet verleerd en hoewel hij zijn meerdere moest erkennen in Peter Steegmams & Henry v.d.Wiel,gingen deze even later over de kop en namen Eimbert & Andre de kop weer over.

Op hun beurt kreeg Eimbert & Andre in de laatste ronde pech, achter in het circuit liep de ketting eraf, toch werden ze nog 5de, waarbij ze hun nummer eer aan deden.

Voor Cor d.Laat & Rob v.Boekel was Arkel een soort thuiswedstrijd, zij reden dan ook prima, de 1ste manche hadden ze na alle tumult een goede start,8ste zaten ze, eindigde zelfs als 7de ook al was dit omdat Steegmans/v.d.Wiel uitgevallen waren. De 2de manche gingen ze minder goed van start, maar Cor & Rob wisten zich toch op te werken naar een 12de plaats,zeker iets om trots op te zijn.

Ook Roger v.d.Lagemaat & Colin Buiserd reden op hun thuiscircuit, ze reden de sterren van de hemel, waren in het begin zelfs ingevecht met Gerton Kops & Sies Hurkmans, maar daar moesten ze hun meerdere in erkennen, dat was niet iets waar ze zich voor moesten schamen, die reden echt heel sterk, zij wonnen dan ook deze manche, terwijl Roger & Colin een keurige 4de plaats behaalde.
De start van de 2de manche was niet helemaal zonder toestanden, maar hoefde niet overgedaan te worden.

Een van de ongelukkigen waren de winnaars van de 1ste manche Gerton & Sies (nr.1) , Wilfred v.Werven & Bart Notten jr. profiteerden hiervan, namen dan ook kopstart. Maar Kops liet het er niet bij zitten en begon aan een schitterende inhaalrace, zo goed had ik hun nog nooit zien rijden en reden van achter vandaan naar de 2de plaats, met alleen de Willemsens nog voor hun. Dit hield tevens in dat zij dagoverwinnaars werden.

Op de foto hierboven zitten Daniel & Marcel nog 3des achter de Familie v.Werven, Gerrit in het roze outfit en Wilfred in het groen, maar zoals eerder vermeld wonnen ze de 2de manche. Roger & Colin zaten in de 2de manche ook bij de kleine opstopping, maar konden in het begin achter Gerton & Sies aan.Halvewege moesten ze afhaken, maar dat weerhield hun niet om toch in het dagklassement als 5de te eindigen. Ondanks dat het hele tijdschema overhoop lag door de toestanden van de starts in de 1ste manche, bleef het publiek toch massaal aanwezig en dat bleek gelukkig niet voor niets, want ze kregen wel waar voor hun geduld.
G.P.Betekom 6/7-mei-1995 Belgie

Het was dit keer voor ons geen weekend Betekom, maar alleen de zondag, omdat de v.Hool bus geschorst was door de belastingdienst, want hij was niet door de keuring gekomen. Maar gelukkig was Wanda er wel met de bus, zodat we niet zonder koffie hoefde te zitten.

Met de start van de 1ste manche zaten de Gebr.Janssen er in eerste instantie niet zo goed bij, maar ze kwamen de 1ste ronden toch als 2de door.Jacky & Wiljam deden het de 1ste rondes dan ook prima, hun grootste concurenten Andreas Furher & Adi Kaiser zaten achter hun,maar ze verspeelde hun 2de plaats door de fout in te gaan en moesten van de 10de plaats af opnieuw naar voren zien te komen, maar werden toch nog 7de.

Dirk v.d.Lagemaat reed deze G.P. met zijn oud bakkenist Roger v.d.Lagemaat, omdat Rob Lucassen geblesseerd was geraakt in Arkel, bij de 1ste start gelijk met Marco Bens. Roger die zelf is gaan rijden (met Colin) deed het geweldig, het was net als van ouds, de 1ste manche werden ze dan ook 12de en pakte lekker wat punten. Deze manche werd gewonnen door Furher & Kaiser.

De 2de manche hadden Dirk & Roger een goede start en kwamen als 10de door, zakte 1 plaatsje terug naar de 11de plaats, maar toen kwam de man met de hamer en moest Roger afkloppen. Hier uit blijkt wel dat je het als bakkenist zwaarder heb dan als rijder, maar toch de complimenten voor Roger, het was tenslotte even geleden dat hij in het bakkie gestaan had en dan gelijk in een G.P.
Deze 2de manche werd gewonnen door de Gebr, Klaus & Thomas Weinmann, met op 2. Furher & Kaiser, deze werden dagoverwinnaars en tevens winnaars van de Ben Snijder Trofee. De Gebr.Janssen werden de 2de manche 4de, na als 5de van start te zijn gegaan en even 3de te hebben gelegen.

Voor het La'pral Team was actief deel nemen aan de wedstrijden in het begin van het seizoen 1995 niet mogelijk, Cor v.d.Bijl had een auto ongeluk gehad, er stak een trekker over, hierdoor had hij behoorlijk veel last van zijn nek (wiples), tevens 
moesten we afscheid nemen van onze geliefde v.Hool touringcarretje, deze kwam niet meer door de keuring, omdat er 1stuk balk verrot was en er geen nieuw stuk ingelast mocht worden, het chassis zat geklonken en er waren geen onderdelen meer voor, terwijl de opbouw van de bus uit aluminium & polyester bestond en niet verrot kon.
Het positieve van 1995 was dat we een nieuwe sponser erbij hadden voor o.a. shirt reclame.

Maar niet alleen dat, Theo d.Graaf & Loes v.Beveren (oud bakkeniste) zorgde ook voor nieuw vervoer voor het La'pral Team, en wel een trekker met oplegger, ex politie voertuig.
Het hele Team + Vrienden +Familie zijn van eind juni tot eind augustus bezich geweest de trailer om te bouwen voor de cross als werkplaats enz.....

Nadat de oplegger gereed was, was het de beurt voor de trekker.

Toen was het zover dat de trekker gespoten kon worden en dat werd geheel gratis gedaan bij Wim Bastiaansen.

Hierna bracht Martin v.Genderen de finishingtouch aan of tewel de reclame.

Wordt vervolgd.